studiovision.be // Raf Ketelslagers & Ruud Lathouwers

Ondernemers willen meer advies van hun accountant

Uit een onderzoek van Intellifin, specialist in financiƫle software uit Hasselt, blijkt dat ondernemers veel vertrouwen hebben in hun accountant. Toch ervaart bijna de helft dat hun accountant vooral bezig is met cijfers, en minder met advies. Intellifin denkt dat de verdere digitalisering van het beroep, zoals de e-facturatie via Peppol, de accountants meer tijd zal geven om hun klanten met raad en daad bij te staan.

Accountants staan voor een kanteljaar. Nieuwe regels zoals de verplichte e-facturatie via Peppol en de invoering van de meerwaardebelasting zorgen voor extra druk. En dit net op het moment dat ondernemers meer advies en begeleiding verwachten. Dat blijkt uit een representatief onderzoek dat Intellifin, ontwikkelaar van adviessoftware voor accountants, liet uitvoeren bij 300 Belgische ondernemers.

Uit de resultaten van het onderzoek kan worden afgeleid dat vandaag 65% van de ondernemers klaar is om bij de jaarwisseling van start te gaan met Peppol. Dan zijn ze immers verplicht om hun B2B-facturatie elektronisch te laten verlopen via het Europese platform. Wie er nog niet mee bezig is, verwacht hulp van zijn accountant bij de keuze of implementatie van een e-facturatietool. Dat advies wordt ook gevraagd bij de toepassing van de nieuwe regels rond de meerwaardebelasting. Tegen het jaareinde moeten de aandelen en de ondernemingswaarde correct gewaardeerd worden, maar slechts 62% van de ondernemers is hier al van op de hoogte. Maar liefst 84,3% verwacht hierbij expliciete begeleiding door zijn accountant.

En wat blijkt nog uit het onderzoek van Intellifin? De tevredenheid over accountants is hoog: 82% vindt hen snel bereikbaar, 90% zegt dat ze de wetgeving kennen en 74% vindt de prijs correct in verhouding tot de service. Toch ervaart bijna de helft (48%) dat hun accountant vooral bezig is met cijfers en minder met advies. Terwijl ze die face-to-facegesprekken net heel belangrijk vinden.

Volgens Intellifin is dat geen onwil van de accountant, maar een kwestie van tijdsgebrek. “De expertise is er zeker, maar het gesprek met de klant ontbreekt vaak door tijdsdruk”, zegt Kristel Hermans. “Vandaar ook het succes van onze toepassingen. Onze software automatiseert en analyseert heel wat gegevens, waardoor er meer tijd beschikbaar wordt voor advies. We spelen daar op in door ook rond de nieuwe evoluties als Peppol en de meerwaardebelasting digitale oplossingen aan te bieden.” Conclusie: Wil de accountant zijn klanten optimaal bedienen, kan de verdere digitalisering soelaas bieden. Veel keuze heeft hij niet…