Ongeveer evenveel goederen via water vervoerd

Ondanks de aanhoudende precaire economische situatie, bleven de vervoersprestaties op het waterwegennet van nv De Scheepvaart in 2013 op een meer dan behoorlijk peil. Dat blijkt uit het zopas gepubliceerde jaarrapport.

Het aandeel van ladingen en lossingen langs het Albertkanaal was aanzienlijk groter dan de doorvoer richting Wallonië. De terugval bij de ladingen bedroeg ca. 4% terwijl de lossingen met 17,7 miljoen ton nagenoeg op het peil van 2012 bleven.

containers albertkanaalVolgens goederengroep was er een trafiekstijging bij de landbouwproducten (118,33%), bij de voedingswaren (102,7%) en bij de nijverheidsproducten (109,56%). Een bijna status quo werd genoteerd bij de petroleumproducten (98,01%), metaalproducten (98,34%) en bij de meststoffen (98,61%) en een daling was er bij de vaste brandstoffen (81,07%), de ertsen (80,20%) en de bouwmaterialen (95,43%).

Positief is dat er in 2013 enkele nieuwe concessies met watergebonden bedrijven werden afgesloten. De belangrijkste realisatie is ongetwijfeld de geplande uitbreiding van het distributiecentrum van Nike op het watergebonden industrieterrein Ham-Zwartenhoek. Hierdoor zullen er jaarlijks niet alleen 15.000 extra containers via de binnenvaart worden aangevoerd, maar zal ook de tewerkstelling in de regio toenemen met 500 arbeidskrachten.

De strategische investeringsprojecten van De Scheepvaart - de verruiming van het Albertkanaal tussen Antwerpen- en Wijnegem en het project van de brugverhogingen - kregen in 2013 verder vorm. Op het einde van 2013 beschikten 19 bruggen over het Albertkanaal al over een doorvaarhoogte van 9,10 m en waren 10 projecten in fase van uitvoering. Inmiddels is het aantal gerealiseerde bruggen opgelopen tot 22.