magazijn bme genk

“Online verkopers moeten ook gewoon winkeltje spelen”

Zoals eerder deze week aangekondigd, pakt Provincie Limburg uit met een straffe innovatiepremie voor bedrijven die nieuwe producten of diensten willen ontwikkelen. Eén van de projecten uit de vorige subsidiepot, is het Smart Retail Concept van het Genkse e-fulfilmentbedrijf BME.

"Een groot deel van onze klanten legt zich louter toe op e-commerce zonder dat ze daarnaast ook een fysiek winkelpunt hebben", zegt Koen Vanderweyden van BME. "Nochtans voelen ze wel de noodzaak om hun producten ook in de winkelstraat aan hun klanten te kunnen tonen. Als partner van onze klanten willen we mee nadenken over de creatie van zo'n omnichannel-verhaal. Het is ons idee om een eigen, fysiek retailkanaal te ontwikkelen waar e-commercebedrijven op kunnen inhaken en zo hun producten via meerdere wegen te kunnen aanbieden."

Het innovatieproject van BME houdt in dat een winkelformule wordt uitgedokterd die zich uitstekend leent voor de fysieke verbreding van online retailers. Daarvoor gaan de Genkenaars in zee met RMDY, een bedrijf dat zich specialiseert in de technologie en de gebruikservaring van de toekomst. Samen zoeken ze een concept met innovatieve winkeloplossingen zoals mobiele apps, augmented reality shopping, smart mirror, smart billboard, virtual reality, holografische visualisatie en instore e-kiosks. Onderzoek moet aantonen voor welke doelgroepen deze moderne winkelbeleving het meest geschikt is en welke toepassingen het meeste toegevoegde waarde bieden voor de retailer.

Het is voor de uitwerking van dit innovatieve winkelconcept dat het Limburgse provinciebestuur de middelen uit het fonds heeft vrijgemaakt. Later zal blijken of dit kan leiden tot een rendabel businessmodel.

Heb je zelf een innovatief idee dat in aanmerking komt voor een provinciale subsidie? Bekijk de voorwaarden en alle andere informatie op deze website. Je kunt ook terecht via telefoon: 011 23 74 37 of per e-mail: economie@limburg.be.