EuroSys_Afbeelding2

Ook na de coronacrisis blijft thuiswerk de norm bij EuroSys 

Niemand had dit kunnen voorspellen. Vele ondernemingen omarmen thuiswerk plots, na eerder scepticisme. Voor EuroSys vormde de omschakeling alleszins geen probleem. Het bedrijf voerde thuiswerk reeds twee jaar geleden in. “Na deze coronapandemie denken we er zelfs aan om dit als dé nieuwe manier van werken te introduceren”, zegt commercieel directeur Mark Aerts. Eén week voor de toepassing van de coronamaatregelen besloot EuroSys om iedereen zoveel mogelijk van thuis uit te laten werken. Een overgang die vlot verliep, want medewerkers hebben er al twee jaar de mogelijkheid om één dag per week van thuis uit te werken. Die thuiswerkpolicy zorgt voor afwisseling, stimuleert de werkgoesting en is intussen uitgegroeid tot een HR-troef. 

Opletten voor het virus

De focus kon dus vrijwel meteen op klantenbegeleiding worden gelegd.

“Via opleidingen rond Office365 en Teams helpen we bedrijven de inhaalbeweging te maken, maar daarbij ondersteunen we ook de stap richting een digitaal veilige omgeving. Corona is een vuil virus, maar ook virtueel zijn heel wat narigheden in de omloop. Daar ligt men nog te weinig wakker van.” 

Leren van het virus

Toch brengt de situatie ook nieuwe elementen naar boven. Van digitale koffiekletsen tot meetings die anders en vaak efficiënter worden ingevuld. Er ontstaat ook wederzijds vertrouwen. Geen intern controlesysteem meer. Tevreden eindresultaten met tevreden klanten vormen nu de benchmark. 

“Als onze medewerkers in hun privéleven een lening kunnen aangaan of de beslissing durven nemen om kinderen te hebben, waarom zouden ze op professioneel vlak dan niet te vertrouwen zijn? De enige moeilijkheid aan thuiswerk: je ziet niet wie het even moeilijk heeft om die persoon weer op te beuren. Of wie een glinster in zijn ogen heeft, waar je zelf energie uithaalt.” 

Omgaan met het virus

EuroSys heeft niet de ambitie om terug te keren naar hoe het was, maar wil deze kans benutten om van thuiswerk de norm te maken. 

“Sales, marketing, finance, HR en zelfs de service desk. Alles draait van thuis uit. Enkel de fysieke herstellingen moeten uiteraard ter plaatse worden uitgevoerd. Dus waarom niet opleggen om altijd thuis te werken en nog één dag per week naar kantoor te komen? Ook qua mobiliteit is dat interessant: sinds vorig jaar zijn we bezig om ons wagenpark om te schakelen naar 100% elektrisch. Zeer groen dus, maar niet hoeven te rijden is nog groener. We willen hier met EuroSys een voorbeeldbedrijf in zijn.” 

Lees meer over hoe EuroSys de digitale revolutie ervaart in deze blog!