kelly esseldeurs zenitor

Ook ondernemers kunnen hun carrière plannen

Wat gebeurt er als een zelfstandige ondernemer zich vragen stelt over zijn professionele toekomst? “Organisaties als Unizo en het sociaal verzekeringsfonds Zenito stellen bij hun contacten met ondernemers vast dat de vraag naar loopbaanbegeleiding bij deze doelgroep toeneemt”, zegt Kelly Esseldeurs van Zenitor (met r), een organisatie die deze begeleiding aanbiedt. “Zelf zijn ze eerder bezig met de begeleiding van diverse facetten van de onderneming, zoals financiën, marketing of hr, maar de persoonlijke coaching van de zelfstandige ondernemers was een lacune in het aanbod. Daarom werd Zenitor opgericht.”

“In iedere provincie is een coach beschikbaar die allerlei thema’s van het ondernemerschap samen met de zelfstandige kan uitdiepen”, legt de Limburgse verantwoordelijke van Zenitor uit. “Het kan gaan over starters, die niet goed weten of ze een eenmanszaak, dan wel een vennootschap moeten opstarten of zich vragen stellen bij de samenwerkingsmogelijkheden met een partner of vennoot. We krijgen tevens vragen over de switch van loontrekkende naar bijberoep en naar hoofdberoep, of andersom. Het gebeurt dat we mensen adviseren die een faling achter de rug hebben en niet weten wat de volgende stap moet zijn. Of ambitieuze ondernemers die sterk willen groeien en zich afvragen welke impact een uitbreiding of overname zal teweegbrengen. Het zijn allemaal kantelmomenten waarop een zelfstandige een sparringpartner kan gebruiken om te reflecteren over de carrièremogelijkheden. Want ook voor hen zijn deze keuzes levensbelangrijk om voldoening uit het beroep te halen.”

Een mooi voorbeeld van zo’n traject is het aanbod dat Zenito samen met Zenitor heeft samengesteld voor boekhouders en accountants. “Door de digitalisering is hun beroep helemaal in transitie”, vertelt Kelly Esseldeurs. “De taakinhoud van de diverse profielen in een kantoor verandert snel. De ondernemers stellen zich vragen over de richting die ze nu uit willen gaan. Willen ze zelf voor hun klanten een adviserende rol gaan opnemen of eerder hun managementvaardigheden uitdiepen? Waar voelen ze zich goed bij om een veranderingsproces op gang te brengen? Wij helpen hen om na te denken over hun toekomst en zetten mee een stappenplan waar ze zich comfortabel bij voelen. De sessies en trajecten dit voorjaar waren direct uitverkocht, wat wijst op de noodzaak van zo’n dienstverlening.”