Carver is een voertuigenontwikkelaar en fabrikant die al vele jaren actief is. In 2007 begon de levering van de eerste Carver One, een kruising tussen een motorfiets en een auto. Na een bescheiden start, volgde in 2009 een eerste faillissement. De doorstart in 2010 was echter succesvol, wat leidde tot de productie op grote schaal. Carver lanceerde de voorbije jaren een nieuw type, met name een elektrische stadsauto, die ook op 3 wielen balanceert. Uniek aan de Carvers is dat ze beschikken over een technologie die ervoor zorgt dat het voertuig automatisch kantelt als het een bocht neemt, waardoor het stabiel op de weg blijft liggen. Deze technologie werd ook aan andere voertuigbouwers verkocht, waaronder het Belgische Kerv Automotive, dat een gelijkaardig type van driewieler op de markt heeft gebracht. (Lees verhaal hieronder)
Lees ook: Futuristische driewieler op zijspoor.
Het is nu Kerv Automotive dat Carver overneemt, nadat de Nederlandse autobouwer in 2024 voor een tweede keer failliet werd verklaard. Economische én technische beslommeringen zorgden ervoor dat het bedrijf uit Leeuwarden de boeken moest neerleggen.
Een opportuniteit voor Kerv Automotive, het project van stichter en bezieler Arjan Voorbij, dat mee op de rails werd gezet door wijlen Cor van Otterloo, de voormalige CEO van Punch Powertrain. Kerv maakt tot op heden soortgelijke voertuigen als Carver, en kampte in het verleden ook met dezelfde economische uitdagingen om hun futuristische wagens te commercialiseren. Dat leidde in 2021 nog tot een faillissement, Maar Voorbij hield vol, en hij haalde Kerv uit het slop.
Lees ook: Autoproductie in Limburg is niet Voorbij…
Meer nog: met de overname van Carver beschikt Kerv nu over een breder en technisch geoptimaliseerd assortiment van hippe ‘autocycles’, zoals ze in de VS worden genoemd. “Er is een stevige basis om een succesvol project uit te bouwen”, zegt Arjan Voorbij. “Deze overname is mede tot stand gekomen dankzij de samenwerking tussen Slim Vehicle Technology, het moederbedrijf van Kerv Automotive, en het Deense Lynx ApS, dat zich op de productie zal richten.
“Binnen Kerv zal de komende periode geïnventariseerd worden hoe de Carver-voertuigen, competitief geprijsd en met de juiste kwaliteitsstandaarden, opnieuw op de markt gebracht kunnen worden”, aldus nog Arjan Voorbij. “De eerste stappen voor de heropstart zijn al gemaakt. Tegelijkertijd zullen we bekijken hoe we de ondersteuning voor service en onderdelen aan de huidige Carver-eigenaren kunnen borgen.”
Voorbij is overtuigd dat de overname vruchtbaar zal zijn: “Het concept van zowel de Kerv als Carver-modellen kent vele fans en zij die wel nog hun twijfels hebben, worden meteen overtuigd na een eerste proefrit. Dit rijdt gewoon zalig. Het is extreem genieten. We geloven dus sterk in het vervullen van onze missie om compacte voertuigen te ontwikkelen die veilig gebruikt kunnen worden in zowel stedelijke gebieden als op de snelwegen.”