rob dreessen3

“Papieren ploegbaas is met uitsterven bedreigd”

Voorafgaandelijk aan het échte werk wordt er al heel vaak virtueel gebouwd. Maar in deel-disciplines van de sector, zoals de wegenbouw, staan technieken als BIM (een uitgetekend computermodel met alle parameters) nog in de kinderschoenen. Toch gaat het snel. "Weldra worden de traditionele ploegbazen met de plannen in de hand overbodig, want door de digitale transformatie zal de uitvoering van infrastructuurprojecten ook volledig computergestuurd verlopen", voorspelt Rob Dreessen, ingenieur bij Martens Wegenbouw.

Een ploegbaas met plannen in de hand die het hele team instructies geeft? Zo'n type is zoals de Chinese reuzensalamander en de Javaanse neushoorn: met uitsterven bedreigd. “Over 10 jaar bouwen we eerst digitaal een snelweg en dan pas in het echt”, zegt de Hasseltse Ir. Rob Dreessen (43) van Martens Wegenbouw, die net een intensieve digitale transformatie in zijn bedrijf heeft doorgevoerd naar aanleiding van een opleidingstraject over dit topic bij Confederatie Bouw Limburg en POM Limburg.

“Op het gebied van ontwerpen is BIM (Building Information Model) uit de gebouwensector ook naar de infrastructuurwerken komen overwaaien. Het gaat hier om een methode om gegevens uit te wisselen tussen de verschillende partijen van een bouwproject. BIM zorgt voor een efficiënte manier van communiceren in alle fases van het bouwproces. Geen dubbel werk, minder fouten, minder faalkosten, meer overzicht."

Dit gaat volgens Dreessen voor een ware omwenteling in de sector zorgen: "Vandaag werken we in de wegenis- en rioleringswerken nog steeds met de Heilige Drievuldigheid der bouwplannen: het grondplan, het lengteprofiel en de dwarsdoorsnedes. En heel veel boerenverstand (lacht). Van de architect en de calculator, over de kraanman tot de ploegbaas, en de mannen met de schoppen: iedereen hangt vandaag af van die drie papieren plannen. Niet meer van deze tijd. De toekomst wordt digitaal, of we dat nu willen of niet."

Toch is de totale transformatie nog niet voor meteen. “Laten we wel wezen”, stelt Dreessen, “dit hele proces van digitalisering in de wereld van wegenbouw en infrastructuurwerken staat vandaag nog in zijn kinderschoenen. Als je met BIM wil gaan werken, moet namelijk iedereen mee: de studiebureaus, de opdrachtgevers en natuurlijk de werknemers. En dan zie je dat het landschap nog te versnipperd is. Er is geen standaard, geen normering. Het ene studiebureau ziet het zo, een andere opdrachtgever doet het anders. Niet evident om daar één lijn in te ontwaren. Verder zijn we een vrij traditionele, conservatieve sector, waarvoor verandering niet evident is. Processen analyseren, aanpassen en continu bijsturen is al heel hard ingeburgerd in andere sectoren, maar nog niet overal in de bouw. Net om die reden is het verbeterpotentieel ook heel groot. Om het in ons jargon te zeggen: de snelweg naar digitalisering ligt open en de veldweg van papier wordt opgebroken. Dus neem die plons in het digitaliseringsbad!”

Wie aan die oproep gevolg wil geven, kan eens kijken op deze website voor een maatgericht opleidingstraject.