De Belgian Podcast Awards noteerden dit jaar een recordeditie met bijna 500 inzendingen en net geen 50.000 stemmen van luisteraars. Een straffe competitie dus, waarbij vele makers maar al te graag op het podium wilden staan.
Vaste klant op de uitreiking is De Praeters, opgericht in 2021. Het Hasseltse bedrijf specialiseert zich in branded podcasts. Het doel is om authentieke verhalen te brengen die mensen verbinden en in beweging zetten in opdracht van bedrijven en andere organisaties. Eén van de klanten is DataSense, een bedrijf dat data- en AI-specialisten in huis heeft. Zij bestelden bij De Praeters een reeks van podcasts, Datatalks genoemd. “In deze Datatalks laten we gasten aan het woord over hoe zij omgaan met data en artificiële intelligentie”, zegt Bart Gielen, Managing Partner en oprichter van DataSense. Met succes, gezien de grote belangstelling en de recente onderscheiding.
En ook de makers van de winnende reeks zijn blij. “Met DataTalks willen we organisaties inspireren door échte verhalen uit het werkveld te delen. Dat we nu bekroond worden door zowel het publiek als experts, is een enorme boost voor ons team,” klinkt het bij Koen Eykens, mede-oprichter van De Praeters. “Het is een erkenning van vier jaar hard werk aan échte, authentieke én betekenisvolle content.”