Prik & Tik fuseert tot groep van 130 miljoen

Prik & Tik uit Lommel en Cobeli uit Sint-Niklaas, twee grote Belgische aankoopgroeperingen van dranken en horecaproducten, zijn overeengekomen om te fuseren. De nieuwe groep haalt een omzet van 130 miljoen euro en zal voortgaan onder de naam Prik & Tik.

Beide groeperingen zijn complementair: Prik & Tik belevert 92 drankenhandelaars die voornamelijk doorverkopen aan de particuliere markt. Cobeli uit Sint-Niklaas is een aankoopgroepering met 27 leden, die veel klanten in de horeca van dranken en andere benodigdheden voorziet.

prik & tik“Cobeli en Prik & Tik keken al een tijdje naar elkaar om te fusioneren, vooral omdat dit kan zorgen voor de missing link bij beiden," zegt Jan Dalemans, voorzitter van de Raad van Bestuur van Prik & Tik en burgemeester van Hechtel-Eksel. "Prik & Tik is vooral sterk door het centrale magazijn en door de goede naambekendheid. Cobeli kent dan weer de horeca als geen ander."

De nieuwe organisatie telt 119 leden (horecagroeperingen en drankenhandelaars) en is goed voor een zakencijfer van meer dan 130 miljoen euro. Ze neemt jaarlijks 70 miljoen liter bier af bij AB-Inbev, Alken-Maes en Duvel-Moortgat, 20 miljloen liter bij Spadel en Lipton Ice Tea en 6,4 miljoen kisten bij Coca-Cola. Alles samen betekent dit een marktaandeel van 18 procent van de Belgische drankenhandel. Er werken ongeveer 700 mensen.