lennert cools

Probeer-winkels om ondernemerschap te onderrichten

Zowel op de openbare markten, in vertrouwde winkels als online, runnen 10 groepen van Limburgse studenten aan de UCLL momenteel hun eigen business. "Door uit te zwermen naar diverse steden en gemeenten in de provincie, kunnen meer mensen het ondernemerschap en enthousiasme van onze studenten ontdekken", zegt docent Bedrijfsmanagement Sophie Haenen. Toch is het voor student-ondernemers niet altijd even makkelijk om in corona-tijden een (échte) eigen zaak boven water te houden, zo getuigt Lennert Cools, een 23-jarige student aan de PXL die tot zijn grote ergernis niet op coronasteun kan rekenen.

Het is al voor het zesde jaar op rij dat de studenten van de opleiding Bedrijfsmanagement-KMO & Ondernemen aan de UCLL praktijkervaring opdoen met de oprichting van een eigen zaak. Dit academiejaar zijn er 43 deelnemers voor het keuzetraject op Campus Diepenbeek, verdeeld over 10 mini-ondernemingen.

"Waar we vroeger een centrale locatie vrijmaakten om de pop-ups een forum te bieden, trekken de studenten dit jaar op een andere manier naar de klanten. Ze bieden hun producten aan in reeds bestaande winkels, gaan ermee op de markt staan en lanceren tegelijk een online webshop. Een coronaproof alternatief waarbij ze de diverse verkoopkanalen leren kennen en wij hun competenties breder kunnen aftoetsen."

"Alle motivatie wordt gekelderd"
Maar studenten die ook daadwerkelijk tijdens hun studies een eigen business uit de grond stampen, hebben het momenteel zeker niet gemakkelijk. Dat getuigt Lennert Cools, die naast zijn studies aan PXL Music, technisch materiaal verhuurt aan de eventsector (firma Nobilis) én muzieklessen op maat geeft (firma Da Capo). "Wat mijn eerste bedrijf betreft, hoef ik weinig te vertellen: de eventsector ligt al bijna een jaar plat, dus zit ik ook zonder werk. Alleen de grote jongens in de sector pikken soms nog een opdracht mee, maar voor de kleintjes is dat quasi nihil."

Cools heeft bovendien de pech dat hij met zijn tweede bedrijf evenmin iets kan doen. "Bij alle ministeries en andere overheidsdiensten word ik van het kastje naar de muur gestuurd. Niemand kan me zeggen of privé muzieklessen mogen plaatsvinden. In de muziekacademie, daar mag het wel, maar privé? Geen antwoord. Online is voor mijn publiek geen oplossing. Intussen lopen mijn kosten door (huur leslokaal, sociale bijdragen, verbruik van gas, elektriciteit en internet, onderhoud,...) maar van enige tegemoetkoming is geen sprake. Ik begrijp het niet goed: hoe word je als jongere gemotiveerd om een zaak te starten als de inkomsten om je studies te betalen volledig verdwijnen? Wij offeren al onze tijd en spaarcenten op omdat we geloven in onze projecten, ondernemingen en dromen. Zo goed als al mijn spaarcenten zitten in deze ondernemingen. Maar door de student-ondernemers in de kou te laten staan, smelt iedere ambitie als sneeuw voor de zon. En dat is doodjammer."