PXL_Afbeelding

PXL-Research buigt haar kennis om in voordelen voor bedrijven

Hoe begin je aan innovatie? Hoe ontwikkel je een nieuwe technologie? Of hoe ga je de bekendheid van een product of dienst na? Bedrijven kampen vaak met een heleboel vragen en weten niet altijd waar de antwoorden te zoeken. Die zoektocht kan nu gestaakt worden, want bij PXL-Research vinden ze naast antwoorden vooral praktijkgerichte oplossingen op maat. “Jaarlijks zetten we tot wel 150 bedrijven op weg”, vertelt Astrid Hannes, directeur PXL-Research.

BIO-Research, Bouw en Energie, Innovatief Ondernemen, Log-IC, Music-Research, Onderwijsinnovatie, Smart ICT, Social Work-Research, Zorginnovatie, MAD-Research. 10 onderzoeks- en expertisecentra, goed voor meer dan 200 professionele onderzoekers. De ene met een voet in de opleidingswereld, de andere actief in het werkveld.

“In combinatie met de bijna 10.000 studenten van Hogeschool PXL hebben we een schat aan kennis in huis en die willen we delen met bedrijven en organisaties in de vorm van concrete oplossingen en toepassingen”, aldus Hannes.

Een allround partner

Concreet werkt PXL samen met bedrijven en organisaties in de vorm van stages en bachelorproeven. PXL-research voegt daar maatwerkonderzoek, bijscholingen, nieuwe trends en ontwikkelingen en innovatie op diverse domeinen aan toe. Van digitalisatie tot procesoptimalisatie: voor alles wat er bij een onderneming komt kijken, biedt PXL-Research een meerwaarde.

“Een haalbaarheidsstudie van een nieuwe dienst, een marktonderzoek rond een product, of we stippelen een ontwikkelings- en innovatieproject uit voor een bedrijfsproces: we vertrekken steeds van een praktijkprobleem, doen onderzoek, bouwen nieuwe kennis op en werken toe naar een oplossing. Dat gebeurt met een hands-on aanpak en can-do mentaliteit.”

Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van een productielijn in virtual reality voor simulatietrainingen. Of het uitwerken van een hard- en softwarecombinatie om aan datacaptatie te doen in de transportsector. “We voeren ook collectieve projecten uit, rond eXplainable AI bijvoorbeeld: wat is het en hoe ga je er als kmo mee aan de slag?”, vertelt Hannes.

Bruggen slaan

Frank Vols neemt binnen PXL-Research de rol van liaison-officer op. Hij slaat bruggen tussen studenten, onderzoekers en docenten enerzijds en bedrijfsleiders en decision makers anderzijds. Daarnaast weet hij op vlak van subsidies de juiste puzzel te leggen. Het doel: win-wins creëren en van kennisdeling een actief werkwoord maken.

“Soms draait het ook rond het concreet benoemen van problemen of opportuniteiten. In gesprekken met bedrijven leg ik mijn oor te luisteren en tracht ik de noden aan te voelen. Vaak beseffen ze niet wat mogelijk is en komen we tot bijvoorbeeld een mooi innovatietraject dat we dan samen afleggen.”

PXL-Research overkoepelt het onderzoek en wetenschappelijke dienstverlening binnen Hogeschool PXL.