Skondras krijgt gelijk: callcenters lopen leeg

Voor wie er nog aan mocht twijfelen: door de hoge loonkosten kuisen steeds meer Vlaamse ondernemingen hun schup af en verkassen ze naar het buitenland. Niet alleen productiebedrijven, ook dienstenleveranciers. Een goed voorbeeld daarvan is de sector van de callcenters, waar Limburg rijk aan is. Hoewel het een taalgebonden activiteit is, aarzelen velen van hen niet om te kiezen voor een buitenlands avontuur en daar taalvaardige medewerkers te zoeken. Zij verzorgen er de klantendienst (helpdesk) in landen als Ierland of Turkije. Het Hasseltse bureau Skondras heeft onlangs nog enkele Turkse callcenters overgenomen, juist omdat de loonlasten ginds veel beter meevallen, en grote internationale klanten de flexiliteit van de goedkoopste oplossing wensen.

En Stijn Skondras krijgt gelijk: zo maakte sectorgenoot Unamic (momenteel actief als callcenter onder de naam Xerox) in Leuven zopas bekend dat er 280 jobs op de tocht staan door een verhuis naar het buitenland, mogelijk Tunesië. De oorzaak is de opzeg van het contract met energieleverancier ENI, die net zoals andere multinationals, bewust kiest voor een overstap naar goedkopere concurrenten met vestigingen in lagelonenlanden.

Daarbij hoort trouwens ook Nederland bij, dat er net over de grens in Maastricht, wel in slaagt om contactcenters van multinationals als Mercedes of Vodafone binnen te halen.