FM-098

Social distancing alarm van Flanders Make wereldwijd verspreid door Crescent (Option)

Het wordt steeds duidelijker dat de bedrijfswereld zich nog een hele poos zal moeten aanpassen aan de maatregelen om de verspreiding van het covid-19-virus tegen te gaan. Voldoende afstand houden is daarbij cruciaal. Onderzoekscentrum Flanders Make ontwikkelde daarom in recordtempo een social distancing alarm, dat nu door het Leuvense bedrijf Option, onderdeel van de technologiegroep Crescent, ook al daadwerkelijk naar de markt wordt gebracht.

Vanaf de uitbraak van de covid-19-pandemie speelde Flanders Make snel op de bal door in heel korte tijd technologie te ontwikkelen die de veilige heropstart van bedrijven mogelijk kon maken. Zo focuste het onderzoekscentrum onder andere op het ontwerpen van een social distancing alarm. Door gerichte investeringen en intense samenwerking tussen onderzoekers, slaagde Flanders Make er in april al in om een prototype klaar te hebben.

Eenvoudig te installeren

“Het is onmogelijk om te zorgen dat werknemers steeds minstens anderhalve meter afstand van elkaar houden zonder beroep te doen op technische hulpmiddelen”, zegt Dirk Torfs, CEO van Flanders Make. “Daarom ontwikkelden we een social distancing alarm, dat de drager in minder dan een seconde waarschuwt wanneer hij of zij meer afstand dient te nemen.” Zo kunnen bedrijven het gevaar op besmettingen tijdens het werk minimaliseren.

De onderzoekers baseerden hun innovatie op Ultra Wide Band (UWB)-lokalisatietechnologie die ze eerder al succesvol toepasten in ontwikkelingen voor zelfrijdende voertuigen. Met deze draadloze technologie kun je nauwkeurig de afstand registreren in alle richtingen. Het eenvoudig te installeren afstandsalarmsysteem vergt geen vaste infrastructuur, werkt volledig lokaal en garandeert de privacy van de werknemers. Zo kan het in iedere situatie, zowel binnen als buiten, flexibel ingezet worden.

Exclusieve licentie bij Crescent (Option)

Ondertussen zijn er al enkele duizenden van de toestellen getest bij bedrijven, onder meer in een fabriek van weefmachineproducent Picanol in Ieper. De komende weken wordt de social distancing technologie nu ook wereldwijd gecommercialiseerd. Dat is goed nieuws voor bedrijven, want de wereldwijde opflakkeringen van covid-19-besmettingen en de dreiging van lokale lockdowns bevestigen de grote nood aan dergelijke middelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan.

Het is de beursgenoteerde technologiegroep Crescent, met hoofdzetel in Leuven (Heverlee), dat de exclusieve wereldwijde licentie op het gloednieuwe social distancing alarm heeft bemachtigd. De Crescent-groep verenigt het technologiebedrijf Option met de IT-services specialist 2invision, de Nederlandse integrator SAIT en de RGB Smart openbare verlichtings-OEM Innolumis.

“Met ‘Safety Distance’ en ‘SafeDistance’ boden wij al een reeks veiligheidsoplossingen die zijn afgestemd op de behoeften van eindgebruikers”, vertelt Alain Van den Broeck, CEO van Option/Crescent. “Door de toevoeging van het social distancing alarm aan ons productassortiment hebben wij nu voor elke klant de juiste oplossing: van objecttags en badges tot wearables.”

Rol in maakindustrie

Vlaams minister van economie en innovatie Hilde Crevits toonde zich uitermate tevreden met de snelle ontwikkeling en commercialisatie van het toestel. “Dit toont aan dat Vlaanderen een belangrijke rol speelt in de maakindustrie en niet alleen sterk is in wetenschappelijk onderzoek maar ook in productieve en toepasbare innovaties”, stelt ze.

Meer weten over dit project of andere initiatieven van Flanders Make? Contacteer het onderzoekscentrum hier.

Flanders Make voert technologisch onderzoek met en voor bedrijven. Het onderzoekscentrum ontwikkelt en test toepassingen die de Vlaamse industrie helpen competitiever te worden dankzij product- en productie-innovatie. Flanders Make bestaat uit co-creatie centra in Lommel, Leuven en Kortrijk, de Vlaamse dronefederatie EUKA en labo’s bij de vijf Vlaamse universiteiten.