2-sterrenchef biedt kamer met 6-gangenmenu
Ondanks de sluiting van de horeca wil Ralf Berendsen, chef van 2-sterrenrestaurant La Source in La Butte aux Bois, niet… Lees meer
Negen op tien ondernemers zegt bij een aanwerving rekening te houden met de creativiteit die een sollicitant aan de dag legt. Tachtig procent van de bedrijfsleiders beseft dan ook heel goed dat dit talent noodzakelijk is om de continuïteit van de onderneming te verzekeren. De cijfers komen uit een bevraging die VKW Limburg en Unizo-Limburg georganiseerd hebben naar aanleiding van het World Creativity Forum dat volgende week in Hasselt plaatsvindt.
Creativiteit betekent voor ondernemers vooral het vertalen van ideeën in concrete oplossingen (57%). Ook het genereren van nieuwe ideeën (45%) en nieuwe producten naar de markt brengen (38%) wordt onder de creatieve noemer gerangschikt. Drie vierde van de ruim 500 bevraagde bedrijven vindt ondernemers gemiddeld creatiever dan andere mensen. In vergelijking met hun concurrenten schat de meerderheid het eigen creativiteitsniveau als gelijklopend in.
De domeinen waarop een bedrijf zich inspant om creatief te zijn, zijn vooral het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten, het optimaliseren van de klantenrelaties, procesverbetering en marketing. In het aanboren van nieuwe markten en in de financiering van de onderneming is men het minst creatief.
Unizo-Limburg en VKW Limburg willen zich als werkgeversorganisaties voor de kar laten spannen om de creativiteit bij hun leden te stimuleren. Ook Voka-Kamer van Koophandel Limburg is zo’n engagement aangegaan. “Maar toch moeten we daarbij vooral opmerken dat ondernemers vandaag al van nature erg creatief en optimistisch zijn,” zegt Jos Stalmans, gedelegeerd bestuurder van VKW Limburg. “Een steun in de rug kan echter nooit kwaad.”
“Daarom zullen we naast de diverse initiatieven van organisaties als Creative Class, ook eigen inspanningen doen om een ander denkpatroon in onze bedrijven op gang te brengen,” vult Unizo-collega Stockmans aan. “We geven zelf het goede voorbeeld door de woorden ‘ja, maar…’ uit onze organisatie te verbannen. Na een tip van Lut Wyers (Cocomo) moeten medewerkers voortaan argementen geven met ‘ja, en…’.”
Ondanks de sluiting van de horeca wil Ralf Berendsen, chef van 2-sterrenrestaurant La Source in La Butte aux Bois, niet… Lees meer
In ons maandelijks magazine maken we steevast plaats voor de rubriek Den Buro van de CEO, waarbij we gaan kijken… Lees meer
Het gaat Jacky Dreesen en zijn bedrijf EPA voor de wind. Met enkele spraakmakende orders hebben zijn jongens de handen… Lees meer
Abo Global, het bedrijf uit Beringen dat wordt geleid door Jeffrey Alenus, heeft Bart Jacobs aangetrokken als Group Finance &… Lees meer
Ben Bijnens is de nieuwe VP Operations - General Manager van Coca-Cola in Noord-Europa. De Wellenaar is niet de eerste… Lees meer
Reageer op dit bericht
Graag een reactie plaatsen op dit bericht? Registreer je dan nu op made-in.be
Heb je al een Made in-account?
Klik dan hier om in te loggen