Basis voor bleekmiddel: te koop aan ’t kanaal
Aan het kanaal in Lanaken, in de schaduw van Sappi en Celanese, staat een prachtig productiebedrijf dat zelden in de… Lees meer
Negen op tien ondernemers zegt bij een aanwerving rekening te houden met de creativiteit die een sollicitant aan de dag legt. Tachtig procent van de bedrijfsleiders beseft dan ook heel goed dat dit talent noodzakelijk is om de continuïteit van de onderneming te verzekeren. De cijfers komen uit een bevraging die VKW Limburg en Unizo-Limburg georganiseerd hebben naar aanleiding van het World Creativity Forum dat volgende week in Hasselt plaatsvindt.
Creativiteit betekent voor ondernemers vooral het vertalen van ideeën in concrete oplossingen (57%). Ook het genereren van nieuwe ideeën (45%) en nieuwe producten naar de markt brengen (38%) wordt onder de creatieve noemer gerangschikt. Drie vierde van de ruim 500 bevraagde bedrijven vindt ondernemers gemiddeld creatiever dan andere mensen. In vergelijking met hun concurrenten schat de meerderheid het eigen creativiteitsniveau als gelijklopend in.
De domeinen waarop een bedrijf zich inspant om creatief te zijn, zijn vooral het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten, het optimaliseren van de klantenrelaties, procesverbetering en marketing. In het aanboren van nieuwe markten en in de financiering van de onderneming is men het minst creatief.
Unizo-Limburg en VKW Limburg willen zich als werkgeversorganisaties voor de kar laten spannen om de creativiteit bij hun leden te stimuleren. Ook Voka-Kamer van Koophandel Limburg is zo’n engagement aangegaan. “Maar toch moeten we daarbij vooral opmerken dat ondernemers vandaag al van nature erg creatief en optimistisch zijn,” zegt Jos Stalmans, gedelegeerd bestuurder van VKW Limburg. “Een steun in de rug kan echter nooit kwaad.”
“Daarom zullen we naast de diverse initiatieven van organisaties als Creative Class, ook eigen inspanningen doen om een ander denkpatroon in onze bedrijven op gang te brengen,” vult Unizo-collega Stockmans aan. “We geven zelf het goede voorbeeld door de woorden ‘ja, maar…’ uit onze organisatie te verbannen. Na een tip van Lut Wyers (Cocomo) moeten medewerkers voortaan argementen geven met ‘ja, en…’.”
Aan het kanaal in Lanaken, in de schaduw van Sappi en Celanese, staat een prachtig productiebedrijf dat zelden in de… Lees meer
In een strakke nieuwbouw aan de Paalsesteenweg in Beringen heeft Advocom Advocaten zopas zijn intrek genomen. De nieuwe en eigentijdse… Lees meer
Dronematrix, het Limburgse bedrijf dat in 2015 werd opgericht door de familie Vanwelkenhuyzen, heeft een raamcontract van 9 jaar afgesloten… Lees meer
Tim Vandewinkel van het bedrijf Loft Interieur/Lofra Projects met vestigingen in Kinrooi en Diepenbeek, mag zich een jaar lang de… Lees meer
Thierry Jacobs opent op 16 oktober de gloednieuwe 'citylounge' Saint Street op de markt van Sint-Truiden. “De afgelopen twee jaar… Lees meer
Reageer op dit bericht
Graag een reactie plaatsen op dit bericht? Registreer je dan nu op made-in.be
Heb je al een Made in-account?
Klik dan hier om in te loggen