Minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft aangekondigd dat er in 2017 een extra spitsstrook komt op de E314 tussen Wilsele en Rotselaar, in de richting van Lummen. Dat betekent concreet dat Limburgers die terugkomen van het werk in Brussel, iets minder lang in de file zullen moeten staan.
Positief, vinden de Limburgse werkgeversorganisaties. Maar veel te weinig om de mobiliteitsproblemen van en naar onze provincie op te lossen. Onze bedrijven verliezen nog veel te veel geld doordat werknemers, klanten en leveranciers urenlang in de files staan.
“Een druppel op een hete plaat,” zegt Johann Leten van Voka Limburg. “De maatregel zal zeker voor een ontlasting zorgen op dit drukke traject. Maar daarmee zijn onze problemen allerminst van de baan. Het fileleed kost Vlaanderen 2 miljoen euro per werkdag. Er zijn meer ingrijpende oplossingen nodig, zoals de aanleg van 3 rijstroken, zowel op de E313 als E314.”
“De aanleg van bijkomende spitsstroken is prima, maar mag niet meer zijn dan een opstap naar een effectieve opwaardering en verbreding van de E313 en E314,” vindt Jos Stalmans van VKW Limburg. “We hebben recht op volwaardige snelwegen tussen Limburg en zowel Brussel als Antwerpen. Studies wijzen uit dat het de enige fundamentele oplossing is voor de fileproblematiek waarmee de Limburgse bedrijven en pendelaars dagelijks worden geconfronteerd. Er is geen enkele reden om hiermee te wachten.”
Unizo Limburg zit op dezelfde lijn: “Het Vlaams Verkeerscentrum berekende dat de ochtendfiles op de E314 van Limburg richting Leuven voor de periode 2007-2014 een toename kenden van 46%,” zegt directeur Bart Lodewyckx. “In de andere richting bedroeg de stijging maar liefst 173%. Spitsstroken kunnen wel degelijk een positief effect hebben, maar structurele ingrepen, zoals een uitbreiding van 2 naar 3 rijstroken, blijven dus noodzakelijk. En dat in beide richtingen.”