Julie

Starter van de week: schoonmaken doe je zo!

Aan de kant Sien en Maria. Hier is Julie Allary. De 19-jarige PXL-studente uit Peer staat aan het hoofd van haar eigen Sweep Community. Op haar online platform zorgen een webshop, community en vlogs - en weldra ook een fysieke winkel- ervoor dat mensen hun huishouden met meer gemak, plezier en efficiëntie kunnen ervaren. Deze nieuwe 'Pascal Naessens van de grote schoonmaak', komt overigens uit een ondernemersnest met diepe wortels in de sector.

“In deze coronaperiode bestaan onze dagelijkse activiteiten voornamelijk uit wandelen, bingewatchen en nog maar eens wandelen”, vertelt de De 19-jarige studente Julie Allary. “Maar dat worden we allemaal stilletjes aan wat beu. Daarom biedt schoonmaken zich aan als nieuwe mindfulness. Het is belangrijk om contact te zoeken met het hier en nu, je gevoelens leren accepteren en tot slot het afscheid nemen van de gedachten die je toch niet vooruithelpen.”

Wat doet poetsen met jou?

“Ik word helemaal ‘zen’ van een net, ordelijk en heerlijk geurend huis. Er is niks zo leuk om na al je harde werk van opruimen en schoonmaken te kunnen genieten van het resultaat. Maar verder kan ik er ook van genieten om ‘s avonds bij de afwas een babbeltje te slaan met de persoon die me helpt. Op de een of andere manier is dat een ideaal moment om gesprekken aan te gaan. Daar kan ik echt wel ventileren over mijn dag en mijn hart eens luchten en dat vind ik ook altijd heel leuk.”

Zat er schoonmaakmiddel in je ondernemersbloed?
“Ja. (giechelt). Ik ben wel opgegroeid tussen de schoonmaak. Eerst had mijn opa een schoonmaakbedrijf, later richtten mijn ouders hun eigen zaak op waarin ze professionele schoonmaakproducten en -materialen verkopen aan de B2B-markt. Ik vond poetsen vaak een opgave en het duurde me altijd veel te lang. Maar laat dat nu eigenlijk juist de insteek zijn van Sweep Story. In de aanloop naar 2020 heb ik lange tijd bij mijn ouders gewerkt en zo leerde ik verschillende particuliere klanten kennen. Zij kwamen eigenlijk alleen maar met problemen. Van vlekken op de grond of in de zetel tot slechte materialen, enfin de lijst leek eindeloos. Waarop wij dachten: ‘Hoe moeilijk kan het zijn? Hier moet toch een oplossing voor zijn, want uiteindelijk is het allemaal niet zo moeilijk als je maar de juiste producten en materialen gebruikt’. Daarom richten we ons bij Sweep Story ook op 3 belangrijke kernwaarden namelijk: Gemak, plezier en efficiëntie. Zo kan je in een net, ordelijk, heerlijk geurend huis voluit leven en genieten van elk moment, ook als je aan het poetsen bent.”

Wanneer besloot je om er je eigen bedrijf van te maken?
“Een eigen bedrijf opstarten was nooit echt een droom of doel voor mij. Maar ik heb gewoon het mooie geluk gehad dat deze opportuniteit op mijn pad kwam. Er vormde zich een origineel idee in mijn hoofd en ik stapte ermee naar een communicatiebureau. Zo werd mijn idee al snel iets heel concreet. Sweep Story was geboren. Ik heb ook wel veel geluk dat ik 100% ondersteund wordt door mijn ouders en dat ze mij ook begeleiden in dit proces. Want eerlijk, ik ben nog jong en op veel vlakken nog onwetend. (lacht) Daarom ook dat ik voor de opleiding communicatiemanagement aan de Hogeschool PXL heb gekozen. Het geeft een mooie aanvulling aan het geheel. De theorie die ik op school leer, kan ik bijna meteen ‘s avonds thuis gaan toepassen in mijn eigen bedrijf! En dat is echt fantastisch leuk!”

Er is zelfs een Sweep Community?
“Klopt, ik probeer in mijn onderneming zo dicht mogelijk bij mijn klanten te staan. Die persoonlijke aanpak vind ik zeer belangrijk. Daarom probeer ik letterlijk een verhaal te vertellen. Zo maak ik blogs en vlogs waarin ik mensen vertel en toon hoe ze bepaalde dingen moeten aanpakken. Want de juiste producten kiezen is een eerste stap, maar ze op de correcte manier gebruiken is vaak de grootste uitdaging en daar wil ik een oplossing voor bieden.”

Hoe kijk je naar de toekomst?

“Met veel ambitie, ik heb heel veel leuke plannen op het schap staan. Want voorlopig zijn we enkel online te vinden, maar binnenkort komt er al een shop-in-shop in Peer. We gaan namelijk een Sweep Story-hoek creëren waarin ik mijn producten kan voorstellen aan klanten die de winkel bezoeken. Verder lijkt het me ook heel leuk om eens een evenementje te organiseren voor Sweep Story, omdat ik in een coronaperiode opgestart ben en dus zo op een toch iets meer indirecte manier mijn bedrijf heb moeten voorstellen. Daarom wil ik graag mijn klanten en potentiële klanten samen kunnen brengen waarbij ik mijn verhaal persoonlijk eens aan hen kan voorstellen.”