Gwen en Wendy maken ‘de Vlaamse Uber’
Gwen Reynders en Wendy Steukers, 20 jaar lang zaakvoerders van Hasseltse Gele Taxi (HGT), hebben een app ontwikkeld waarmee heel… Lees meer
De Limburgse economie kende in 2020 een stevige terugval door de coronacrisis, maar de schade is niet veel groter dan in 2019. Dat berekende Voka Limburg in zijn maandelijkse conjunctuurbarometer. Het ‘beperkte’ verlies is te danken aan een sterk vierde kwartaal van 2020, waarin het herstel op gang kwam. “Dat herstel zet zich verder in 2021, maar de aanpak van de coronacrisis en de Brexit kunnen ons terug naar af katapulteren”, zegt Johann Leten.
Voka Limburg noteert momenteel een economisch niveau dat vergelijkbaar is met maart 2020, toen de eerste lockdown een feit werd. De rest van het jaar werd na een stevige dip, bijna goedgemaakt in het laatste kwartaal. “Al bij al is het resultaat over heel 2020 niet veel slechter dan in 2019”, rekent Leten. “Dat valt gezien de omstandigheden best nog mee. We beschouwen dit echter als een wake-up call naar het beleid. Want het kan snel terug negatief evolueren als we de gevolgen van de coronacrisis en de Brexit niet slim aanpakken. Het wordt tijd dat de goede intenties die onze regeringen hebben aangekondigd, worden omgezet in concrete realisaties. Een stilstand in de plannen rond bijvoorbeeld mobiliteit en openbare werken kunnen we missen als kiespijn. Als dit lang aansleept en samenvalt met de negatieve gevolgen van corona en Brexit, zijn we er helemaal aan voor de moeite.”
De oplossing? “Met enkele concrete hefboomprojecten onze transitie versnellen”, suggereert Leten. “De goedkoopste steunmaatregel is tot slot de investeringsbereidheid van onze Limburgse ondernemers. Maak de investeringen mogelijk door niet te verzanden in eindeloze procedures en creëer rechtszekerheid op onze industrieterreinen.”
Kwakkelende auto’s
Concreet komt uit de maandelijkse conjunctuurbarometer naar voor dat het aantal starters in 2020 toch opnieuw tot een record is gestegen. De export blijft standhouden in woelig water, en ziet ook de trends voor de komende periode positief tegemoet. Ook de bouw ondersteunt de economie. De bouwactiviteit blijft voorlopig nog steeds krachtig genoeg om de corona-ellende zonder al te veel blijvende schade te overleven. De automobielsector maakt dan weer gekke bochten. Waar traditioneel veel auto’s worden verkocht in de salonmaand januari, werden de aankopen deze keer een maand vervroegd omdat het autosalon niet fysiek kon plaatsvinden. (+29% in december).
Tot slot is er de evolutie op de arbeidsmarkt, waarbij het opvalt dat vooral vrouwen in verhouding vaker werkzoekend worden. Het aantal vacatures nam in december 2020 wel toe, wat atypisch is voor het einde van het jaar. Het opvullen van bijkomende vacatures wordt blijkbaar opnieuw moeilijker, besluit Voka Limburg.
Gwen Reynders en Wendy Steukers, 20 jaar lang zaakvoerders van Hasseltse Gele Taxi (HGT), hebben een app ontwikkeld waarmee heel… Lees meer
Concentra, de Limburgse investeringsmaatschappij rond de familie Baert, neemt een belang in MobilityPlus, een scale-up die slimme laadoplossingen biedt voor… Lees meer
VAB Fleet Services, een divisie van pechverhelper VAB, gaat samen met het Nederlandse bedrijf Koopman Logistics Group een totaal nieuwe… Lees meer
In het kader van een onderzoek naar mogelijke corruptie rond de verkoop van diverse gebouwen, heeft het parket meerdere verdachten… Lees meer
Aline en Naatje zijn voor geen kleintje vervaard. In volle coronacrisis hebben moeder en dochter hun babywinkel Sucette geopend in… Lees meer
Reageer op dit bericht
Graag een reactie plaatsen op dit bericht? Registreer je dan nu op made-in.be
Heb je al een Made in-account?
Klik dan hier om in te loggen