Geen nieuws, goed nieuws? Na de belangrijke eerste dag van de onderhandelingen over het sociaal plan, hebben de onderhandelaars afgesproken om in alle talen te zwijgen over de vorderingen. Hier en daar losten enkele onderhandelaars 'off the record' een aantal details, onder meer over de hoeveelheid wagens die de directie per dag zou willen produceren, maar bon, persstop is persstop. Strategie boven alles, nu het erop of eronder wordt... Hier kan de SALK-expertengroep van bollebozen onder leiding van Herman Daems, die het strategisch actieplan voor Limburg liet uitlekken nog voor het aan opdrachtgever Kris Peeters gepresenteerd was, nog iets van leren...
Daarmee blijven de duizenden werknemers nagelbijtend wachten op antwoorden, en stijgt de druk op de directie en vakbonden om maandag tijdens een massavergadering met een ijzersterk verhaal op de proppen te komen. Maandag inderdaad, want de geplande werkhervatting van vrijdag werd opnieuw afgeblazen en ingeboekt als een extra dag van economische werkloosheid.
Zo wordt tevens bevestigd dat de opdracht om op één dag een waterdicht compromis te bereiken, waarmee iedereen opnieuw fluitend aan het werk zou gaan, een onmogelijke opdracht was. Mogelijk wordt er nog tijdens het weekend verder gesproken over wat en hoe er maandag uit de bus zal komen. Het staat buiten kijf dat het totaalplaatje zal moet kloppen vooraleer zowel de Ford-werknemers als die van de toeleveranciers voor langer dan een paar uurtjes aan de slag willen gaan. Dan kan je inderdaad maar beter een dag extra tijd kopen...