Offitel-300×228-3

Subsidie dokters goed voor Limburgse callcenters

Sinds 1 april kunnen artsen subsidies krijgen om hun administratieve lasten te verminderen. De middelen, die door de federale regering zijn vrijgemaakt in het kader van het Impulseo 3-fonds, mogen aangewend worden om de loonkost van een personeelslid te helpen betalen of om een telesecretariaat in te schakelen. De dokters kunnen zo 50% van de kosten recupereren. En dat is goed nieuws, want Offitel in Genk is met een klantenbestand van 750 artsen nu al marktleider van de medische telesecretariaten. "Maandelijks ontvangen we ongeveer 75.000 inkomende gesprekken van patiënten," vertelt zaakvoerder Bart Jansen. "Ongeveer 42.000 daarvan zijn aanvragen voor een afspraak bij dokters die hun lijn naar ons hebben doorgeschakeld. Wij kijken dan in de elektronische agenda wanneer de dokter vrij is, en boeken de afspraak in. Zo kan de arts in real time zijn schema consulteren. Een enorm voordeel, want hij wordt niet gestoord tijdens consultaties of huisbezoeken."

De online agenda die Offitel gebruikt, werd ook in Limburg ontwikkeld. Sanmax uit Opglabbeek oogst internationaal succes met deze toepassing. "We bevelen deze agenda van Sanmax aan om hij laagdrempelig is en de klant geen ingewikkelde inlogprocedures moet gebruiken," zegt Jansen nog. Wat ook blijkt uit de statistieken, want dokters die overschakelen naar zo'n elektrische agenda, merken dat zo'n 60 % van de afspraken op korte termijn door de patiënt zelf online in de beveiligde agenda van de dokter worden geboekt. De overige 40% gaat dan via het callcenter, dat de afspraak in de plaats van de patiënt vastlegt.

Offitel, maar ook Solutel in Hasselt, dat gelijkaardige diensten aanbiedt, merkt sinds de start van Impulseo 3 een gevoelige stijging van het aantal artsen dat overschakelt naar een telesecretariaat. "Logisch ook," aldus Winand Thys van Solutel. "Hoe zou je zelf zijn als de werklast vermindert en je 50% van de kosten kunt recupereren?"