opteamal acumen

Topclubs kopen kennis bij Limburgs trio

Wist je dat... de coaches van de grootste topclubs in de Benelux hun team samenstellen aan de hand van data die drie Limburgse ondernemers hen verstrekken? Acumen en de spin-off Opteamal, het bedrijf van Bernd Van Werde, Björn Winters en Michel Vanduffel is onze Verborgen Parel van deze maand!

Acumen werd al zo'n 15 jaar geleden opgericht door de (toen nog jonge) ondernemers uit Pelt, Lommel en Hechtel-Eksel. Het bedrijf ging zich specialiseren in data-analyse, om zo bedrijfsleiders, managers en consultants inzichten te verschaffen om hun beslissingen op te baseren. Vandaag zweren grote ondernemingen als Ikea en Nike bij de rapporten die Acumen aflevert. Het team is inmiddels gegroeid tot een 50-tal werknemers en heeft zijn uitvalsbasis in een gloednieuw kantoor in Heverlee. Vlakbij de KU Leuven dus, waar intensief mee samengewerkt wordt om de technologie verder te optimaliseren, zoals de toepassing van artificiële intelligentie, machine-learning, enzovoort.

Omdat een aantal sportclubs over veel data beschikten, maar niet goed wisten wat ze ermee moesten aanvangen, werd niet zo lang geleden aangeklopt bij Acumen. Het bedrijf van de Limburgers ontwikkelde een dashboard waar zowel de medische als de prestatiegerichte data van de professionele sporters in ontsloten werden. De topclubs stonden meteen aan te schuiven. Het werd een zodanig succes dat Winters, Van Werde en Vanduffel beslisten om rond dit product een spin-off op te zetten. Dat is Opteamal geworden, een tool om een optimaal team samen te stellen. STVV was één van de eerste gebruikers. Vandaag doen onder meer KRC Genk, Feyenoord, KV Mechelen, Anderlecht en Standard een beroep op deze technologie.

Het team van Opteamal werd voor de verdere uitbouw versterkt met nog meer Limburgers, zoals ex-profvoetballer Bram Vanhees (Oudsbergen), Martijn Bomans (Hechtel-Eksel) en Wouter Goossens (Bocholt). "We starten met een breed pakket van dataverzameling", legt sales- en marketingmanager Bram Vanhees uit. "Er worden heel wat meetinstrumenten aangebracht op het lichaam van de voetballers, zoals in de 'sportbeha' die je wel eens ziet als ze hun shirt uittrekken. Daarnaast worden ze verplicht om via een app op regelmatige basis vragenlijsten in te vullen, bijvoorbeeld over hun eetpatroon en aantal uren slaap. Er worden ook fysieke en andere tests afgenomen, die dan weer andere data opleveren. Door dat allemaal in het dashboard te stoppen, krijg je een prima beeld van alle parameters per speler: zijn conditie, kracht, snelheid, mentale frisheid,... noem maar op. Uiteraard kunnen al deze gegevens ook vergeleken worden met de teamgenoten en zelfs met gemiddeldes van andere ploegen. Zo weet de coach meteen wie best in de basis kan starten en wie tevreden moet zijn met een plaats als bankzitter."

Opteamal is ambitieus. "Nu we merken dat grote teams er enorm tevreden over zijn, kunnen we het product uitrollen naar de rest van Europa", aldus nog Bram Vanhees. "Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië of de Premier League... waarom niet? Daarnaast kijken we ook naar andere professionele ploegsporten, zoals basketbal of volleybal. Er zijn dus nog mogelijkheden genoeg om dit prachtige product verder in de markt te zetten." Limburg zendt zijn zonen uit: zoveel is duidelijk!