ivomarechal-200×300-2

Topman Essers wil geen discussie over loonkost

Ivo Marechal, de topman van het Limburgse logistieke bedrijf H. Essers, schiet deze week in Trends met scherp op de open brief die VKW Limburg verstuurde naar aanleiding van de sluiting van Ford Genk.

VKW Limburg vraagt een indexsprong en een veertigurenweek om Limburgse ondernemingen weerbaar te maken tegen hun Nederlandse en Duitse concurrenten. Maar ook andere organisaties als Voka en Unizo hameren hier op. Dinsdag zei Bart Lodewijkx, directeur van Unizo-Limburg nog: "Wie in deze tijden nog gretig klaarstaat met brugpensioen, moeten we met pek en veren op de Grote Markt van Brussel laten rondlopen…"

Maaar Marechal maant de werkgevers aan om te stoppen met die discussie naar aanleiding van Ford. "Zo worden de vakbonden in de loopgraven gejaagd," aldus Marechal in Trends. "De verwijten heen en weer maken een sereen debat onmogelijk. Het helpt Limburg geen centimeter verder."

Marechal pleit voor onmiddellijke actie. Hij wil dat de Limburgse Reconversiemaatschappij, de provinciale platformen en Flanders Investment and Trade op een hoger tempo draaien om investeringen aan te trekken. Hij maakt de som. "Er komt 850.000 vierkante meter vrij na de sluiting van Ford Genk. Gemiddeld creëert H. Essers met logistiek vijf banen per duizend vierkante meter. De Ford-terreinen bieden dus potentieel plaats voor bijna 5000 arbeidsplaatsen - evenveel als vandaag."

Marechal gaat verder: “Een gemiddelde klant heeft 10.000 vierkante meter nodig. Dus moeten we zorgen dat er 85 nieuwe bedrijven naar Limburg komen. Als wij op ons eentje in drie jaar tijd vijftien projecten kunnen realiseren, kunnen alle Limburgse ondernemers samen er toch wel 85 voor hun rekening nemen?”

Wie in de jaren na de sluiting van de mijnen met Limburgse werkgevers sprak, hoorde weleens geklaag en gezaag over de economische achteruitstelling van de provincie - die overigens een feit was. Ook vakbonden hadden er soms een handje van om eerder te gaan voor miljoenen subsidies en de ondersteuning van de klassieke machtscenakels dan voor banencreatie.

“Dit is een verhaal van kansen zien," aldus Marechal. "We moeten nu zeker niet gaan rondlopen met een rouwbandje. Niet klagen en zagen, noch hervallen in klassieke schema’s, maar de mouwen oprollen."