“Afgelopen vrijdag hebben wij te maken gehad met 18 personen die very last minute hebben geannuleerd, ondanks dat we bij de reservatie al hadden gemeld dat we 50 euro/pp vragen bij late annulatie, no show, of als je met minder komt opdagen dan aanvankelijk gereserveerd. Het was de laatste dag voor het verlof, en daar stonden we dus, met een voltallige equipe en volle frigo’s met verse ingrediënten…”
“Het was voor mij echt de druppel om met kredietkaart-garanties te beginnen, aangezien dit al bijna geen uitzonderingen, maar eerder de regel zijn. Ik hoor het ook bij vele collega’s, en hoop dat zij deze maatregel ook zullen nemen. Als we allemaal aan dezelfde koord trekken, en dezelfde regels hanteren, kunnen we misschien wel een gedragsverandering bij het cliënteel bekomen.”
Wie dus vanaf 16 augustus bij Leeuw reserveert, zal een garantie op zijn kredietkaart moeten geven. Wie gewoon komt opdagen zoals afgesproken, zal uiteraard geen nadeel ondervinden. “Wie met een kleiner gezelschap komt, zal 50 euro per ontbrekende persoon moeten laten vallen. En wie minder dan 24 uur annuleert, of helemaal niet komt opdagen, zal ook gecrediteerd worden.”
“Wij vinden het zeer spijtig dat het zover is moeten komen”, aldus nog de TVL-kok. “Het is jammerlijk dat het wangedrag en onbeleefdheid van de wispelturige mensen ook effect heeft op de andere gasten. Maar hopelijk gaat iedereen inzien dat dit gedrag not done is. De horeca heeft al zeer veel afgezien en dit kan voor vele restauranthouders uiteindelijk de doodsteek betekenen…”