Ondernemer verdrietig faillissement Copyright: Pexels

Triestig record: meeste faillissementen ooit in eerste jaarhelft

De afgelopen 10 jaar waren er in de eerste jaarhelft nooit meer faillissementen in Limburg dan nu. Met 461 uitspraken, een stijging van 15,5%, breken we in negatieve zin alle records. In juni alleen gingen er 43% meer bedrijven op de fles dan in 2024. Vooral in de bouw, horeca, transport en groothandel sneuvelden heel wat ondernemingen, en het zijn lang niet altijd de starters, zo blijkt uit het rapport van GraydonCreditsafe.

Met 112 faillissementen in juni alleen, liep het aantal in de eerste jaarhelft fors op. Net zoals in de provincies Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen werden hiermee records gebroken. Vooral in het voormalige arrondissement Hasselt (regio Sint-Truiden, Hasselt, Oost- en Noord-Limburg) ging het er slecht aan toe.

Jongelingen en horeca doen het niet slecht

Opvallend in de cijfers is de duidelijke evolutie in de leeftijd van gefailleerde bedrijven. Het aandeel van jonge bedrijven (minder dan 5 jaar oud) dat failliet gaat, daalt sterk naar het laagste niveau in tien jaar (32%). Tegelijk zien we een forse stijging van faillissementen bij bedrijven die 5 tot 10 jaar bestaan – een groep die vaak net voor de coronapandemie werd opgericht en onvoldoende buffer kon opbouwen tegen opeenvolgende crisissen zoals COVID-19, energie- en inflatieschokken.

Kijken we naar de diverse sectoren, stellen we vast dat de bouwsector kreunt als nooit tevoren: in heel België gingen er 1.443 bouwbedrijven in het eerste halfjaar over de kop, een stijging van meer dan 10%. In Limburg viel het weliswaar nog mee. Daar zijn het vooral de groothandels, transporteurs en bedrijven in de sport en recreatie die het meest onder de crisis te lijden hadden.

Opvallend positief is de trend in de horecasector, waar het aantal faillissementen voor het tweede jaar op rij daalt op Belgisch niveau (niet in Limburg weliswaar…). Veel horecazaken hebben zich na corona succesvol heruitgevonden met nieuwe werkmodellen, aangepaste openingsuren en meer focus op rentabiliteit en thuisbezorging.