Unizo_Afbeelding

UNIZO Limburg mixt juiste ingrediënten tot een sappig startersverhaal

Jobverlies eind vorig jaar nam even de grond onder haar voeten weg, maar in al haar gedrevenheid zocht Stephanie Thys al snel naar een nieuwe adem. Die vond ze in de horeca. “Zonder enige voorkennis besloot ik zelf een zaak op te starten. Ambitieus, maar dankzij het één-op-éénbegeleidinsgtraject starten van UNIZO Limburg noem ik het vooral geslaagd”, vertelt zaakvoerster van SAPPIG. Stephanie Thys.

“Toen ik besliste om in de horecasector te starten, kwam ik meteen op sapjes uit. Die maakte ik thuis al lang voor mezelf. Ik ben dan op zoek gegaan naar panden, maar door de hoge huurprijzen moest ik die piste meteen schrappen. Op een dag kwam ik een foodtruck tegen. Die stond te koop en de puzzelstukjes vielen in elkaar.

En zo werd SAPPIG. geboren. Het concept draait rond smoothies, sapjes, cocktails en plantaardige hapjes: volledig vegan, zo ecologisch mogelijk en met samenwerkingen met lokale fruitboeren.

Van dummy tot ondernemer

Van bij de eerste hersenkronkels was het voor Stephanie echter duidelijk: zonder begeleiding zou het niet lukken. “Ik had geen idee hoe of waar te beginnen. Voor mij was het dan een logische stap om bij UNIZO Limburg aan te kloppen”, aldus Stephanie.

Het starterstraject bestaat uit een intakegesprek, een drietal één-op-ééngesprekken en twee samenwerkmomenten met andere starters. “We gebruiken onze online starterstool als houvast, maar spelen vooral in op de noden die per ondernemer het hoogst zijn”, legt Dorien Dingenen, ondernemersadviseur bij UNIZO Limburg. “Een enthousiaste Stephanie zat boordevol ideeën, maar het ontbrak aan structuur. We hebben vooral het concept en het logo verfijnd en ons op het businessplan gestort.”

“Een zeer leerrijk proces”, vertelt Stephanie. “Ik heb altijd schrik om fouten te maken, maar bij Dorien kon ik over alles vrijuit praten, groeide mijn kennis en zo ook mijn vertrouwen. Dan was het gewoon nog een kwestie van actie ondernemen.”

Door dik en dun

SAPPIG. ging in februari van start. Achteraf bekeken het slechts mogelijke moment, want met de foodtruck plande Stephanie vooral festivals en events af te schuimen. Tijdens de lockdown werd onmiddellijk naar thuisleveringen overgeschakeld en nadien maakte de truck vooral halt bij enkele bedrijven. Sindsdien maakt SAPPIG. de combinatie van B2B-opdrachten met de truck en een eigen pop-up in Hasselt-Centrum, waar Stephanie helemaal haar draai heeft gevonden.

“De voorbije maanden ervaarde ik misschien wel de grootste troef van heel het starterstraject: ook al was het afgelopen, ik kon altijd op Dorien blijven rekenen en dat heeft me er de afgelopen periode helemaal bovenop geholpen”, besluit Stephanie.