Ex, Sex en meer on the beach: Genkenaars houden het spannend
U hebt ongetwijfeld als 'guilty pleasure' ooit gekeken naar de legendarische programma's waarbij rondborstige bimbo's en testoronbommetjes elkaar het leven… Lees meer
De Limburgse startup Mookum, die de brug moest vormen tussen designers en de consumenten, houdt ermee op. Het bedrijf (Reddot nv) heeft de boeken neergelegd, zo heeft oprichter en bezieler Gert Gijbels laten weten aan zijn klanten. Er werd intussen al een faillissement uitgesproken en een curator aangesteld. De beslissing komt onverwacht, aangezien Mookum amper een jaar geleden werd uitgeroepen tot meest beloftevolle start-up van Belgiƫ en zowat een half jaar geleden nog ambitieuze uitbreidingsplannen in het buitenland aankondigde.
Mookum was een online platform voor designerspullen, gebaseerd op het concept van crowdsourcing. Wie een leuk idee had om een object te laten maken, kon dit kwijt op een internetplatform. Vervolgens werden ontwerpers vanuit de hele wereld uitgedaagd om het object uit te tekenen. De klanten konden het meest populaire ontwerp kiezen en vervolgens er aandelen van kopen om de fabricage ervan te helpen bekostigen. Uiteraard was het de bedoeling dat de aandeelhouders later hun deel van de winst konden opstrijken.
“Na de oprichting in januari 2012 wisten we een bestand van 12.000 leden op te bouwen. Het was niet eenvoudig om investeerders te vinden. Het was dus niet de glamour en glitter waar je altijd van hoort. We hadden bij de start gehoopt om sneller en makkelijker te kunnen groeien,” aldus Gijbels. “In januari 2014 hebben we een aantal beslissingen moeten nemen en diverse stafleden moeten laten gaan. We moesten toen snel met nieuwe investeerders op de proppen komen. We hadden enkele interessante gesprekken, maar de tijd was niet aan onze zijde. Daarom hebben we beslist om Mookum stop te zetten.”
“Ik geloof eerlijk waar dat we een geweldig bedrijf hadden,” aldus nog Gijbels. “Maar onze lokale markt was te klein. Vandaar de plannen voor het buitenland, maar dan heb je veel geld nodig voor marketing. Ondernemerschap is niet eenvoudig, en dat moet ook niet. We zouden het direct opnieuw doen, zij het op een andere manier. We hebben heel wat geleerd.”
Gijbels besluit met zich te verontschuldigen bij partners, ambassadeurs en designers. “Falen is altijd moeilijk, maar we hebben tenminste geprobeerd om iets mooi en uniek op te bouwen.”
Vorige maand nog deed het bedrijf een ronde bij de openstaande leveranciers om uitstel van betaling te vragen. Wie het in vertrouwen heeft toegestaan, is er dus allicht aan voor de moeite.
U hebt ongetwijfeld als 'guilty pleasure' ooit gekeken naar de legendarische programma's waarbij rondborstige bimbo's en testoronbommetjes elkaar het leven… Lees meer
Artglas, het bedrijf uit Zonhoven dat Europees aan de top staat in de productie van glas-in-lood, gaat volgende week in… Lees meer
Jeroen Broux, zaakvoerder van grafisch bureau Imagica, breekt nu ook door als schilder. Zijn werk werd zopas aangekocht door Louis… Lees meer
Tim Vandewinkel van het bedrijf Loft Interieur/Lofra Projects met vestigingen in Kinrooi en Diepenbeek, mag zich een jaar lang de… Lees meer
Thierry Jacobs opent op 16 oktober de gloednieuwe 'citylounge' Saint Street op de markt van Sint-Truiden. āDe afgelopen twee jaar… Lees meer
Reageer op dit bericht
Graag een reactie plaatsen op dit bericht? Registreer je dan nu op made-in.be
Heb je al een Made in-account?
Klik dan hier om in te loggen