JBC trekt 4 Limburgse ondernemers mee in bad
Local Market, zo heet het initiatief van kledingketen JBC waarbij lokale, creatieve ondernemers een lijn van zelfgemaakte producten mogen verkopen… Lees meer
De Limburgse startup Mookum, die de brug moest vormen tussen designers en de consumenten, houdt ermee op. Het bedrijf (Reddot nv) heeft de boeken neergelegd, zo heeft oprichter en bezieler Gert Gijbels laten weten aan zijn klanten. Er werd intussen al een faillissement uitgesproken en een curator aangesteld. De beslissing komt onverwacht, aangezien Mookum amper een jaar geleden werd uitgeroepen tot meest beloftevolle start-up van België en zowat een half jaar geleden nog ambitieuze uitbreidingsplannen in het buitenland aankondigde.
Mookum was een online platform voor designerspullen, gebaseerd op het concept van crowdsourcing. Wie een leuk idee had om een object te laten maken, kon dit kwijt op een internetplatform. Vervolgens werden ontwerpers vanuit de hele wereld uitgedaagd om het object uit te tekenen. De klanten konden het meest populaire ontwerp kiezen en vervolgens er aandelen van kopen om de fabricage ervan te helpen bekostigen. Uiteraard was het de bedoeling dat de aandeelhouders later hun deel van de winst konden opstrijken.
“Na de oprichting in januari 2012 wisten we een bestand van 12.000 leden op te bouwen. Het was niet eenvoudig om investeerders te vinden. Het was dus niet de glamour en glitter waar je altijd van hoort. We hadden bij de start gehoopt om sneller en makkelijker te kunnen groeien,” aldus Gijbels. “In januari 2014 hebben we een aantal beslissingen moeten nemen en diverse stafleden moeten laten gaan. We moesten toen snel met nieuwe investeerders op de proppen komen. We hadden enkele interessante gesprekken, maar de tijd was niet aan onze zijde. Daarom hebben we beslist om Mookum stop te zetten.”
“Ik geloof eerlijk waar dat we een geweldig bedrijf hadden,” aldus nog Gijbels. “Maar onze lokale markt was te klein. Vandaar de plannen voor het buitenland, maar dan heb je veel geld nodig voor marketing. Ondernemerschap is niet eenvoudig, en dat moet ook niet. We zouden het direct opnieuw doen, zij het op een andere manier. We hebben heel wat geleerd.”
Gijbels besluit met zich te verontschuldigen bij partners, ambassadeurs en designers. “Falen is altijd moeilijk, maar we hebben tenminste geprobeerd om iets mooi en uniek op te bouwen.”
Vorige maand nog deed het bedrijf een ronde bij de openstaande leveranciers om uitstel van betaling te vragen. Wie het in vertrouwen heeft toegestaan, is er dus allicht aan voor de moeite.
Local Market, zo heet het initiatief van kledingketen JBC waarbij lokale, creatieve ondernemers een lijn van zelfgemaakte producten mogen verkopen… Lees meer
In samenwerking met Vlaio zoekt Unizo Limburg 15 Limburgse starters met een innovatief idee. Zij kunnen meedingen naar één van… Lees meer
Eye-Opener Decors, het bedrijf van Peltenaar Lars van den Dungen en Siemon Ariens, is voortaan terug te vinden in Lommel.… Lees meer
Donderdag is zittingsdag voor de Ondernemingsrechtbank Antwerpen, afdeling Hasselt. En daar werden in tegenstelling tot vorige week, opnieuw een aantal… Lees meer
Ben Bijnens is de nieuwe VP Operations - General Manager van Coca-Cola in Noord-Europa. De Wellenaar is niet de eerste… Lees meer
Reageer op dit bericht
Graag een reactie plaatsen op dit bericht? Registreer je dan nu op made-in.be
Heb je al een Made in-account?
Klik dan hier om in te loggen