Nieuws Limburg Veiligheid op de werkvloer verhogen? Communicatie is key!

Veiligheid op de werkvloer verhogen? Communicatie is key!

Veiligheid op de werkvloer verhogen? Communicatie is key!

De belangrijkste schakels in het bedrijfsproces zijn je werknemers. Dagelijks geven ze het beste van zichzelf en houden ze het bedrijf mee draaiende. Hen een gezonde en veilige werkplek bieden is dus een vereiste. Maar hoe pak je dat concreet aan? Met een sterke en doordachte communicatie! Kingfisher marketing legt uit waarom.

Een investering die zich snel terug verdient

Positief voor je werknemers? Check! Positief voor je imago? Dubbelcheck! Komt je bedrijf in the picture als een veilige werkplek, dan scoor je onmiddellijk goed bij potentiële werknemers of klanten. Bovendien heeft een sterke veiligheids- en preventiepolicy een gunstige impact op het financiële plaatje. Ook voor alle andere stakeholders is veiligheid van cruciaal belang, want zij rekenen op jouw bedrijf.

Investeren in veiligheid en dus in de communicatie ervan, heeft tal van voordelen:

  • Financieel voordelig
  • Gemotiveerde werknemers
  • Goed imago

Communicatie is key

Bij bedrijven die bijvoorbeeld werken met chemische stoffen of zware materialen werken, of waar gewerkt wordt met heftrucks en machines, is een veiligheids- en preventieplan noodzakelijk. Bij andere bedrijven niet, al is het ook bij hen belangrijk om een veilige werkplek te creëren. Een sterke interne communicatie vormt hier de basis.

Het belang van communiceren

Waarom vormt communicatie de basis voor een goede veiligheid op de werkvloer? Eerst en vooral zorgt het ervoor dat iedereen op de hoogte is van wat en hoe je iets wilt bereiken. Communiceer ook waarom je iets wil veranderen. Als alle neuzen in dezelfde richting staan, zal de wil om iets te veranderen veel groter zijn.

Tips voor een goede communicatie

Hoe bereik je iedereen zo goed mogelijk? Enkele tips:

  • Zorg dat je doelpubliek je boodschap begrijpt. Werk je alleen maar met ingenieurs of arbeiders, werken er mensen die de Nederlandse taal niet machtig genoeg zijn, etc. Allemaal factoren die de inhoud van je boodschap bepalen.
  • Wees consistent! Dat zorgt voor een betere herkenbaarheid, retentie en het vermijdt verwarring.
  • Gebruik visuals en zelfs animatiefilmpjes om je boodschap visueel over te brengen.
  • Herhaal, herhaal, herhaal. Je kan niet verwachten dat mensen na één communicatie alles onthouden en toepassen.
  • Verduidelijk je boodschap met cijfers. Dat zorgt voor een gezamenlijk doel. Let wel, als je gebruik maakt van cijfers, steek ze in een visueel jasje.

Geen idee hoe hieraan te beginnen? Kingfisher marketing ondersteunt verscheidene bedrijven. Lees hier een case. Wij bekijken graag welke communicatie voor jouw bedrijf belangrijk is en begeleiden je gedurende het hele proces!

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Brussel, Hasselt
Brussel

A2o breekt de ban in Brussel

De architecten van het Hasseltse kantoor A2o hebben een reeks van prestigieuze projecten binnengehaald in onze hoofdstad. Zopas werd nog… Lees meer

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.