Verhoging van bruggen Albertkanaal vertraagd

Als de Vlaamse Regering geen tandje bij steekt, zal de verhoging van de bruggen op het Albertkanaal nooit zoals gepland klaar zijn tegen het jaar 2020. Dat zegt Vlaams parlementslid Marino Keulen (Open Vld). Reden is dat de financiering nog altijd niet rond is. Over de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal, met zo’n 40 miljoen ton vervoerde goederen een van de belangrijkste waterwegen in Vlaanderen, wordt al sinds de jaren ‘60 gediscussieeerd. Sinds vorig jaar heeft de Vlaamse regering ook een concreet plan klaar om de verhoging te realiseren. De komende jaren zullen op het Albertkanaal in het kader van het Masterplan 2020 tussen Antwerpen en Limburg 48 bruggen worder aangepast of nieuw gebouwd worden, waarvan 24 in Limburg.

De verhoging tot 9,10 meter is nodig om binnenschepen toe te laten met vier lagen containers. Nu zijn er dt nog maar drie. “Als je met vier lagen containers in plaats van met drie lagen containers de bruggen kan passeren dan druk je de kostprijs van het transport per ton met mpeer dan 20 procent en verhoog je de capaciteit van het Albertkanaal met 33 procent”, aldus Vlaams parlementslid Marino Keulen (Open Vld).

Financiering
Met het project is een investering gemoeid van 488 miljoen euro en daar knelt momenteel het schoentje. Vlaams minister-president Kris Peeters liet onlangs nog uitschijnen nog op zoek te zijn naar zo’n 400 miljoen euro om de financiering ronde te krijgen en nu zegt Vlaams parlementslid Marino Keulen dat het project tegen het jaar 2020 nooit klaar zal geraken als de Vlaamse regering geen versnelling hoger schakelt. “Al vraag ik mij af of deze datum überhaupt nog wel gehaald kan worden”, aldus Marino Keulen.

“Als Vlaanderen zijn ambitie als logistiek knooppunt wil waarmaken, dan moeten moeten we daar ook werk van maken. En als zich rond dit project problemen voordoen op vlak van financiering, dan moeten we misschien eens kijken naar een alternatieve financiering, bijvoorbeeld via de Europese subsidie-kanelen voor de Trans-Europese Netwerken. In ieder geval kan Vlaanderen zich nergens achter wegsteken. Wij dragen voor dit dossier de volledige bevoegdheid. “

Noodzaak

Volgens Marino Keulen heeft de praktijk uitgewezen dat bedrijven wel degelijk geïnteresseerd zijn in alternatieven voor de vrachtwagen. Dat blijkt onder meer uit de resultaten van de transportdeskundigen die sinds vorig jaar door De Scheepvaart, Waterwegen & Zeekanaal, Voka en Unizo op pas worden gestuurd. Marino Keulen: “Zij bezochten ruim 600 bedrijven en slaagden erin zo’n 128 miljoen tonkilometer van de weg naar het water te halen. Dat is vergelijkbaar met 60 grote vrachtwagens per dag.”

Ook de Vlaams regering ondersteunt dit beleid, onder meer met de Flanders Logistics Roadshow, waarbij leerlingen warm gemaakt worden voor een job in de logistiek, maar Keulen vindt vooral dat de Vlaamse regering op zijn minst moet realiseren wat ze heeft beloofd. “De binnenvaart is er klaar voor en heeft nog capaciteit over, de bedrijven kijken steeds meer over de grens en laten hun oog steeds meer vallen op de binnenvaart” vindt het parlementslid.