Verlichting bepaalt imago van winkel

UHasselt-studente Katelijn Quartier onderzocht de invloed van winkelverlichting op de perceptie van de sfeer, de beleving van de ruimte (emoties) en het gedrag. Hiervoor werd in het lab een supermarkt nagebouwd, waarin de standaard verlichting van ketens als Carrefour, Aldi en Delhaize werd nagebootst. Ook in echte supermarkten werd geëxperimenteerd met diverse lichtsettings.

Uit de reacties van de proefpersonen bleek duidelijk dat verlichting een essentieel onderdeel is van het imago en de perceptie van de sfeer van een winkel. Ze herkenden zelfs de winkels aan de hand van de verlichting, omdat er telkens een sfeer door opgeroepen werd die met de respectievelijke ketens werd geassocieerd. "Verlichting heeft geen direct effect op de verkoopcijfers, maar speelt wel een specifieke rol om het imago te verbeteren of scherp te stellen," aldus Katelijn Quartier. "Dat kan uiteindelijk leiden tot betere klantenbinding, want de klant ervaart meer plezier in een supermarkt die gezellig, warm en ontspannen aanvoelt."

De studie van de UHasselt-studente geldt als het allereerste doctoraat in de architectuur dat in België wordt uitgereikt.