Leten geeft de cijfers: “De reisbureau’s hebben nog altijd een omzetverlies van 91% in vergelijking met het pre-coronaniveau. Wegvervoer van personen (-81%), horeca (78%) en de kunst-, amusements- en bredere recreatiesector (73%) delen ook in de klappen. Je ziet nog steeds dat de volledige waardeketen niet volledig is hersteld. Een goed voorbeeld is Volvo, dat deze week zijn productie moest opschorten door een chiptekort.”
De verschillen manifesteren zich afhankelijk van de sector. Zo gaat de bouw slechts lichtjes achteruit, wat volledig is toe te schrijven aan de achteruitgang van de residentiële nieuwbouw (huizen en appartementen). De renovatiemarkt doet het daarentegen wel goed. Wat de automobielsector betreft, duiken overal neerwaartse trends op. Dat is echter elk jaar zo nadat het effect van het Autosalon is uitgewerkt.
Een beperkte toename is waarneembaar voor de exporterende bedrijven. De achterstand wordt ingehaald, al wordt vanaf juli een krimp in de groei van de export verwacht. De werkloosheid nam in februari af, al is de trend opwaarts omdat de schoolverlaters van vorige zomer nu in de statistieken terechtkomen. Voorts neemt het aantal ontvangen vacatures af. Tot slot gaat het aantal starters de goede richting uit. Vorige maand waren er 7% meer dan in de pré-coronamaand van 2020.