Fabriek Mechelen

140 ontslagen bij Continental Automotive

MECHELEN – Bij Continental Automotive in Mechelen verdwijnen 140 van de 460 jobs. De herstructurering, die al in augustus werd aangekondigd, was volgens het bedrijf nodig om de toekomst van de Mechelse vestiging te verzekeren.

De fabriek in Mechelen produceert hoogtechnologische elektronische remsystemen en wielsensoren voor personenwagens. De voornaamste reden voor de herstructurering is de dalende autoverkoop. In augustus kondigde Continental Automotive de plannen al aan. Toen werd er echter nog gehoopt om zoveel mogelijk jobs te redden.

“Dat het slechte nieuws nu, vlak voor de feestdagen, wordt meegedeeld aan onze personeelsleden is een keuze van henzelf. Ze wilden zo vlug mogelijk duidelijkheid”, zegt personeelsdirecteur Mireille De Beleyr. “We hebben met de directie geprobeerd om het aantal ontslagen te beperken, maar dat is jammer genoeg niet gelukt. Door de dalende volumes op de automarkt is deze herstructurering nodig om concurrentieel te blijven. De impact is natuurlijk enorm groot. De gemiddelde anciënniteit van onze werknemers is 20 jaar. Dan doet het pijn om zo’n beslissing te moeten nemen. We betreuren dat ten zeerste.”

Continental Automotive volgt voor dit collectief ontslag alle stappen van de Wet Renault. De eerste werknemers worden ontslagen op 1 juli 2021. De laatste geïmpacteerde personeelsleden verliezen hun job in november 2022.
“Hoe zwaar deze beslissing ook is, het was nodig om te knokken voor de toekomst van de Mechelse vestiging. Daar blijven we verder voor strijden. Voor de collega’s die hun job verliezen hebben we een fair sociaal plan onderhandeld. We hopen bovendien dat we voor de oudere personeelsleden een SWT-regeling (brugpensioen) kunnen treffen. Dat is een regeling waarbij ze na hun ontslag een bedrijfstoeslag krijgen naast een werkloosheidsuitkering”, klinkt het bij Mireille De Beleyr.

Ook Mechels burgemeester Alexander Vandersmissen is geschrokken van het nieuws. “Wij waren sinds augustus op de hoogte van de afslankingsplannen bij Continental. Bart Somers en ikzelf zijn toen onmiddellijk met de bedrijfsleiding en de vakorganisaties van de Mechelse vestiging gaan praten, vooral met ons engagement om zoveel mogelijk mensen opnieuw naar een job toe te leiden. Maar het blijft natuurlijk wrang. Continental Automotive heeft een lange traditie in de Dijlestad. Als een van ’s werelds belangrijkste toeleveranciers van de autosector is het een iconisch bedrijf dat Mechelen mee op de kaart heeft gezet. Maar tegelijk is bevestigd dat de toekomst van de Mechelse vestiging zelf niet in gevaar is. Dat is dan weer positief en hoopgevend.”