Procter & Gamble, met productiesite in Mechelen waar Dreft vaatwastabletten worden geproduceerd, viert zijn 60-jarig bestaan in België.
Het bedrijf heeft in slechts enkele decennia iconische merken uitgebouwd, maar is eveneens uitgegroeid tot een belangrijke speler voor de Belgische economie. Dat komt onder meer door het Brussels Innovation Center in Strombeek-Bever, het grootste R&D-centrum voor was- en reinigingsmiddelen van P&G.
In 1956 opende P&G zijn eerste vestiging in België. Sindsdien hebben merken zoals Pampers, Dash, Oral-B, Gillette en Head & Shoulders zoveel impact gehad op het leven van de Belgische consument dat ze er niet meer uit weg te denken zijn. “P&G was een van de pioniers van disruptie. Midden de jaren vijftig stond het vrouwen al bij in hun zoektocht naar meer onafhankelijkheid en zelfvertrouwen”, getuigt socioloog Herman Konings.
Het bedrijf is intussen uitgegroeid tot een van de grootste spelers op de markt van consumentenproducten ter wereld en ook in België is P&G alomtegenwoordig: elke seconde worden in België zes producten van P&G gekocht.
Het bedrijf speelt bovendien een belangrijke rol voor de tewerkstelling in België: voor zijn dienstverlening, R&D en productie, stelt P&G zo’n 1.500 mensen te werk, verspreid over het hoofdkantoor in Strombeek-Bever, het Brussels Innovation Center en de productiesite in Mechelen.
“Innovatie vormt een fundamentele component voor de groei van ons bedrijf. Om de juiste producten te ontwikkelen, is het van essentieel belang om onze consumenten en hun noden te begrijpen. We gebruiken deze kennis om onze merken te vernieuwen en te versterken en om ervoor te zorgen dat ze relevant blijven in een wereld die verandert en steeds diverser wordt”, aldus Luc Suykens, Directeur Marketing bij P&G Benelux.
In het Brussels Innovation Center werden het eerste enzymatische waspoeder en het eerste vloeibare wasmiddel ontwikkeld, maar bijvoorbeeld ook de Ariel 3in1 Pods.
Ook voor de toekomst heeft het bedrijf nog heel wat in petto. In 2017 wil P&G met de recent geopende inQbet-campus op een nog meer efficiënte en doelgerichte manier gaan samenwerken met start-ups en kmo’s. “Open innovatie werkt”, licht David Ingram, Directeur R&D bij P&G Benelux toe. “De sleutel tot succes in de toekomst ligt volgens ons in de samenwerking met kmo’s, onderzoeksinstellingen en consumenten. Zo werden hier de pods in het leven geroepen en die veroveren ondertussen de hele wereld.”
Bovendien plant P&G de bouw van een nieuw consumentenhuis dat drie keer zo groot zal zijn als het huidige gebouw, waardoor onderzoeken op grotere schaal maar in een huiselijke omgeving mogelijk zullen worden.