Business School small

75% Belgen tevreden over ontwikkelingskansen op het werk

MECHELEN – LIER – HEIST-OP-DEN-BERG - 75% van de Belgische werknemers zegt tevreden te zijn met de ontwikkelingsmogelijkheden in hun bedrijf. Het Europese gemiddelde is ‘slechts’ 70%. Dat blijkt uit onderzoek door payroll en HR-dienstenverlener SD Worx in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

De mogelijkheid om zich verder te kunnen ontwikkelen binnen het bedrijf is een belangrijke factor voor employee engagement. Toch bieden nog heel wat werkgevers hun medewerkers onvoldoende kansen om hun talenten verder te ontwikkelen. Gemiddeld geeft 29,7 procent van de Europese ondervraagden aan dat ze zich onvoldoende kunnen ontwikkelen in hun huidige jobcontext.

Bij Belgische bedrijven gaat het om één medewerker op vier (26,3%) en in Nederland om minder dan één op vijf (18,6%). In Duitsland (37,9%) en het Verenigd Koninkrijk (34,6%) gaat het zelfs om meer dan één werknemer op drie. Ook in Frankrijk (31,1%) ligt het cijfer boven het gemiddelde. “Werkgevers onderschatten vaak hoe belangrijk het is om hun medewerkers perspectief te bieden op doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf”, zegt Cathy Geerts, Chief HR Officer van SD Worx. “Niemand wil het gevoel hebben dat hij of zij is vastgeroest in een bepaalde job. Om voor meer employee engagement te zorgen, is het cruciaal om je werknemers de kans te bieden om zich voortdurend verder te ontwikkelen en zich bij te scholen.”

Deze cijfers staan voor een groot stuk haaks op de inspanningen die de werknemers willen leveren om zich blijvend verder te ontwikkelen. 71,6 procent van de Europese werknemers probeert zich continu verder op te leiden en te specialiseren. De helft (49,2%) peilt ook meerdere keren per jaar naar de mogelijkheden die er zijn om trainingen te volgen. “Dit geeft aan dat het gros van de werknemers op zoek is naar manieren om nog beter te worden in hun job. Werkgevers kunnen daar dus maar best rekening mee houden en hun medewerkers mogelijkheden bieden om stappen te zetten in hun ontwikkeling”, zegt Cathy Geerts.

Gelukkig maakt een groot deel hier ook werk van. Drie op vijf Belgische kmo’s hebben al opleidingsprojecten voor hun medewerkers lopen of plannen om er op te starten. Bij middelgrote en grote bedrijven met meer dan 250 werknemers, is bijna 90 procent er al mee bezig. Alleen blijkt dus dat de werknemers het nog vaak als onvoldoende beschouwen of er weinig inbreng in hebben. Veel ondernemingen kunnen hierin nog stappen zetten.