Met het busstation op de Veemarkt slikt de verkeersas tussen de Keizer- en de Frederik de Merodestraat veel zwaarder vervoer. Dat laat sporen na in het wegdek. Daarom laat de stad door de kasseien wegnemen om de fundering te verbeteren. In deze eerste fase werkt de aannemer in de omgeving van het kruispunt van de Biest met de Merodestraat. Dat wordt opnieuw aangelegd in printbeton.
Tegen het bouwverlof moet dat werk klaar zijn, zodat het wegdek daarna nog drie weken kan uitharden en op woensdag 2 augustus opnieuw open kan voor het verkeer. Tot zolang geldt in de Biest, op de Veemarkt (tussen Biest en Keizerstraat) en in de Keizerstraat (tussen Sint-Pietersberg en Korte Maagdenstraat) tweerichtingsverkeer.
Auto’s die parking Veemarkt uitrijden, kunnen de binnenstad zo verlaten via de Korte Maagden- en de Bleekstraat. Hetzelfde geldt voor verkeer dat uit de Bruul en de Befferstraat komt. De Merodestraat (tussen Biest en Grote Markt) en de Sint-Janstraat blijven bereikbaar via de Veemarkt en de Varkensstraat. Fietsers volgen een omleiding via de Lange Heergracht en de Bergstraat.
Gladdere kasseien verdwijnen
In een tweede fase gaat de aannemer aan de slag in de Keizerstraat om de fundering te verbeteren. Daar worden opnieuw kasseien aangelegd, maar de gladdere exemplaren aan het Margaretaplein verdwijnen wel voorgoed. In eerste instantie, vanaf woensdag 2 tot en met maandag 7 augustus, is de aannemer aan het werk in het gedeelte tussen Sint-Pietersberg en de Keizerstraat.
Dat deel van de binnenstad bereik je dan via de Merodestraat. In de Biest en op de Veemarkt (tussen Biest en Keizerstraat) behouden in die periode ook tweerichtingsverkeer. Parking Veemarkt kan je zonder problemen bereiken via de Keizerstraat en verlaten via de gebruikelijke route. Vanaf dinsdag 8 augustus tot eind augustus situeert de werf zich in het gedeelte tussen de vesten (R12) en de Korte Maagdenstraat. Ook dan kan je de binnenstad bereiken via de Merodestraat. Via die straat kan je dan ook parking Veemarkt bereiken. Fietsers behouden doorgang.