MECHELEN – Hans Bourlon van Studio 100 (Schelle), Davy De Vlieger van Continental Foods (Puurs) en Eddy Haesendonck van BMW (Bornem) zijn een paar van de ceo’s die hun door fietsen geïnspireerde inzichten over ondernemen deelden met auteur Luc Rademakers. Die gebruikte ze voor een inspirerend boek: Afspraak aan de meet.
Fietsende topmanagers en ceo’s zijn stilaan meer regel dan uitzondering aan het worden. In Afspraak aan de meet gaat Luc Rademakers op zoek naar de raakvlakken tussen vooruit willen op de fiets en willen groeien als ondernemer.
Elf ceo’s vertellen hoe fietsen hen de energie geeft om vandaag beter te presteren dan gisteren.
Wie fietst, maakt volgens de auteur een oefening in zelfstandigheid, doorzettingsvermogen en prestatiegerichtheid: capaciteiten die je stuk voor stuk helpen om een betere manager of ondernemer te zijn.
Een paar voorbeelden:
Eddy Haesendonck (BMW): “Netwerken is de nieuwe MBA. Ervaringen uitwisselen, is essentieel, en dat kan nu ook op de fiets. De fiets is een gezond pretext om ook over business te praten. Bij veel mensen is het fietsen een enorme ijsbreker. Op twee wielen is iedereen veel meer bereikbaar.”
Davy De Vlieger (Continental Foods): “Op de fiets leer je jezelf kennen, zowel mentaal als fysiek. Sport wijst je op je grenzen en op hoe je de signalen herkent wanneer je die grenzen nadert. Dat heb je ook nodig in het bedrijfsleven, waar mensen vaak heel diep gaan. Niemand is immuun aan het teveel, en het vervolgens daaraan ten onder gaan.”
Hans Bourlon (Studio 100): “Iedereen is getalenteerd op zijn manier, maar doorzetting en harde training leiden vaak toch tot betere resultaten.”
Afspraak aan de meet – waarom topmanagers fietsen, Luc Rademakers, Uitgeverij Lannoo Campus, 195 blz, 29,99 euro