Hélène De Meester en Alexander Vandersmissen Hélène De Meester van Hoppy en schepen Alexander Vandersmissen stelden de nieuwe steps woensdag voor. Foto: Dirk Vertommen

Artificiële intelligentie maakt deelsteps veiliger in Mechelen: “Ze detecteren het voetpad en vertragen automatisch”

Wie in Mechelen met een deelstep op het voetpad rijdt, zal automatisch vertragen. Het is een van de snufjes waarmee de nieuwste elektrische steps van Hoppy zijn uitgerust. Daarnaast voelen de steps ook aan wanneer er twee personen op staan en wordt de maximale snelheid verlaagd. Die ingrepen moeten de verkeersveiligheid ten goede komen.

Sinds 2021 kan je in Mechelen gebruikmaken van de deelsteps van Hoppy. De vloot, die twee jaar geleden al eens vernieuwd werd, bestaat uit tweehonderd steps die je verspreid in de stad kan vinden. Om het gebruik ervan nog veiliger te maken, vernieuwde Hoppy deze week opnieuw een vierde van alle deelsteps. Dat aantal wordt de komende tijd stelselmatig opgetrokken. Die nieuwste generatie steps is uitgerust met tal van technische snufjes.

Zo kunnen de steps detecteren wanneer er op het voetpad gereden wordt. “Dat gebeurt via artificiële intelligentie”, zegt Hélène De Meester van Hoppy. “Een kleine camera in het stuur van de step scant de omgeving en merkt wanneer je niet op straat rijdt. Hij zal dan automatisch vertragen en stapvoets beginnen te rijden. Er wordt ook een geluidssignaal gegeven en de bestuurder krijgt een melding op het stuur. Hetzelfde gebeurt wanneer er veel mensen zijn, zoals in een winkelstraat.”

De slimme deelsteps van Hoppy.

De artificiële intelligentie werd de voorbije maanden al getest en wordt nu dus ingezet op vijftig Mechelse deelsteps. “Het is een nieuw systeem dat de komende maanden verder zal evolueren”, zegt De Meester. “Zo is het verschil tussen een voetpad en de kasseitjes van de Grote Markt niet altijd even duidelijk. Gelukkig leert de technologie zichzelf dingen aan en is er ook menselijke controle om het systeem te verbeteren.”

Tandemrijden

Verder voelen de nieuwste steps wanneer er twee mensen op staan. Dat is niet alleen bij wet verboden, het is ook levensgevaarlijk. Wanneer de sensoren in de vloerplaat merken dat er twee mensen op de step staan, stopt hij automatisch met rijden. “Hoewel het tandemrijden slechts 2 tot 5 procent van de ritten uitmaakt, zegt 32 procent van de gebruikers het wel eens te doen. Bij 17 procent van de ongevallen ligt tandemrijden aan de oorzaak”, zegt De Meester.

Een derde manier waarop de stad Mechelen in samenwerking met Hoppy de verkeersveiligheid wil verhogen, is het terugdringen van de maximumsnelheid. Die was nu vastgelegd op 25 km/u, met uitzondering van de Vismarkt, de Bruul en de Grote Markt. Daar was het al niet meer mogelijk om zo snel te rijden. Nu wordt op het volledige grondgebied de maximumsnelheid teruggebracht naar 20 km/u.

Stap vooruit

“Uit onderzoek dat Hoppy uitvoerde in verschillende steden, zoals ook Tel Aviv en Grenoble, blijkt dat de Mechelse gebruikers bij de veiligste van de klas zijn”, zegt Mobiliteitsschepen Alexander Vandersmissen (Voor Mechelen). “Toch vroegen we bij Hoppy of er nog initiatieven mogelijk waren. We zijn dan ook heel blij dat ze zich op een innovatieve manier willen inzetten voor meer verkeersveiligheid. Door AI te implementeren in de steps, zetten we een grote stap vooruit.”

“In samenwerking met Hoppy dringen we gevaarlijk rijgedrag met de deelsteps terug”, zegt Vandersmissen. “Maar uiteraard blijven we ook controles uitvoeren op asociaal rijgedrag met particuliere elektrische steps en andere voertuigen.”