Jeroen Nys, CEO van Varo, koopt collectie oude en zeldzame auto’s van rallypiloot Guy: “Ik bezit de grootste Abarth-verzameling in de wereld”

Nu Jeroen Nys (54) de immense collectie auto’s van zijn stiefvader Guy Moerenhout (73) heeft overgekocht, is de toekomst van het Abarth GMR Works Museum in de Industriestraat in Lier verzekerd. Nochtans heeft Jeroen, tevens de CEO van Varo nv, verdeler van doe-het-zelfgereedschap, niet echt iets met auto’s, zijn stiefvader Guy des te meer. “Het was nooit mijn plan er iets mee te verdienen, wel ze te behouden voor de toekomst”, zegt de zeventiger.

Autoliefhebber en rallypiloot Guy Moerenhout koesterde als jonge knaap een droom: op 21-jarige leeftijd een eigen zaak starten. “Dat heb ik in 1971 daadwerkelijk ook gedaan. Ik opende een benzinestation in Mortsel en iets later ook een garage waar ik Ford en Honda verkocht. Van bij het begin maakte ik ook rallywagens klaar en reed ik ook rally’s. Ik verhuurde en verzamelde er ook. Toen ik in 2007 naar de Industriestraat in Lier verhuisde, bezat ik er een 35-tal.” Hij verzamelt en restaureert dus al meer dan een halve eeuw oude wagens.

Lees ook: Familiebedrijf Varo uit Lier wint de Voka Lokaal AwardIn het leegstaande bedrijfspand van Varo kreeg Guy Moerenhout plots veel meer ruimte om auto’s te stockeren. “Toen ontstond het idee om een museum te beginnen, niet met Abarths maar met ‘gewone’ rallywagens tot 1965. Maar drie jaar later kwam ik in contact met een verzamelaar in Frankrijk die me vroeg of ik een deel van zijn Abarth-onderdelen wilde overnemen. Dat heb ik gedaan en vanaf dan ben ik me in Abarth gaan specialiseren”, vertelt Guy.

 

Guy Moerenhout en Jeroen Nys. Foto: Joris Herregods.
Guy Moerenhout en Jeroen Nys. Foto: Joris Herregods.

Momenteel telt Abarth GMR Works Museum meer dan 250 unieke exemplaren, elk met hun eigen verhaal. “Ze brengen de bezoeker terug naar de jaren van succes van Abarth, Fiat, Lada, Seat en vele andere merken die op een of andere manier gerelateerd zijn aan Carlo Abarth of aan mezelf. Ik bezit hier de grootste Abarth-verzameling in de hele wereld.”

Liefde voor de auto

De collectie van Guy Moerenhout bestaat uit wagens die gelinkt worden aan Carlo Abarth (1908-1979). Deze legendarische Italiaanse autobouwer kocht bij onder meer Fiat, Porsche, Alfa Romeo en Simca nieuwe auto’s, brak die nagenoeg helemaal af, zette er een nieuwe carrosserie op en verbeterde de rest van de auto onder het motto hoe lichter, hoe sneller. Een Abarth-versie was dus gestroomlijnder, had een opgedreven motor en herkende je aan de typische uitlaat. Abarth was trouwens vanaf 1949 een apart merk, tot het in 1971 aan Fiat werd verkocht.

 

De Fiat Simca Barchetta Sport uit 1937. Foto: Joris Herregods

“Doordat ik steeds met autosport bezig ben geweest, heb ik in die wereld veel contacten. Zo slaagde ik erin om interessante auto’s te vinden. Ik zocht en zoek nu nog altijd auto’s met werk aan. Dat zijn wagens waar anderen meestal niet aan durven beginnen. Ik maak ze weer rijklaar, want een auto waar je niet mee kunt rijden, is geen auto. Maar het was nooit mijn plan om er iets mee te verdienen, wel ze te behouden voor de toekomst. Ik doe dit gewoonweg uit liefde voor de auto en Abarth”, stelt Guy Moerenhout.

Guy is een autoliefhebber in hart en nieren, iets wat je van zijn stiefzoon Jeroen Nys niet kunt zeggen. “Ik heb eigenlijk niet echt iets met auto’s”, geeft de man toe. “Ik rij hooguit een drietal rally’s per jaar.” Toch kocht Jeroen onlangs de hele verzameling van zijn stiefvader over. “Guy is al zo’n vijftig jaar mijn stiefvader. Hij wordt ondertussen een jaartje ouder en ik wil niet dat deze uiterst waardevolle collectie verloren zou gaan. Daarom stelde ik hem voor de collectie over te kopen en veilig te stellen voor de toekomst”, zegt Jeroen Nys.

 

De Fiat 2300S coupé Abarth-versie. “Dit type auto heeft met gemiddeld 178 km/u heel lang het wereldrecord topsnelheid op circuit gehad.” Foto: Joris Herregods.

“Mijn eerste bedoeling was om het oude bedrijfsgebouw uit 1975 op te knappen, maar omdat de renovatiekosten erg hoog zouden oplopen, heb ik dat idee snel laten varen. Daarom komt er nu een nieuwbouw in de plaats. Het nieuwe museum, dat in de loop van 2025 opent, wordt een echt familiebedrijf, want mijn echtgenote en mijn schoonzoon gaan er ook werken. Tot het zover is, focussen we op het herstellen van de eigen wagens, zodat ze klaar zijn voor de verhuizing naar het nieuwe gebouw.”

Het Abarth GMR Works Museum nestelde zich tijdelijk in de leegstaande drukkerij van Antilope De Bie. Daar organiseren Guy en Jeroen van 2 september tot 4 november een tentoonstelling met als naam The Italian-French Affair. “We bouwen tegen dan een speciale stand met de nadruk op Fiat, Gordini, Abarth en Simca. In het nieuwe museum willen we trouwens geregeld expo’s organiseren, en niet enkel met auto’s”, aldus Guy Moerenhout.

Het Abarth GMR Works Museum bevindt zich tijdelijk in het vroegere gebouw van drukkerij Antilope De Bie, Industriestraat 5a in Lier. Het museum is open van dinsdag tot en met vrijdag van 9 tot 12u en van 14 tot 18u, en op zaterdag van 10 tot 16u. Toegang 10 euro. Gratis voor kinderen jonger dan 12.

Een zeldzame Abarth Simca uit 1962. Foto: Joris Herregods