Bosch Bosch. Foto: Reuters

Autotoeleverancier Bosch wil nog meer gaan besparen

Door de crisis in de autosector moet toeleverancier Bosch, met een vestiging in Mechelen, nog meer gaan besparen. De kosten moeten tegen 2030 met 2,5 miljard euro op jaarbasis naar beneden, zo kondigde het hoofd van de mobiliteitsdivisie Markus Heyn aan in een interview met de Stuttgarter Zeitung.

Wat dit betekent voor de werkgelegenheid is nog niet bekend. Bosch heeft in Gerlingen, bij Stuttgart, een grote fabriek en banenverlies is onvermijdelijk, klinkt het maandag, maar zonder verdere details.

Eerder werd er al stevig geherstructureerd bij Bosch: in Duitsland werden bij het concern reeds 7.000 jobs geschrapt, het merendeel bij de autoactiviteiten. Maar er is bij Bosch Mobility wel afgesproken dat er tot eind 2027 geen gedwongen ontslagen zullen vallen. De directie zegt zich hieraan te willen houden. Nog voor het einde van het jaar zou er duidelijkheid moeten zijn over de gevolgen voor het personeel. De vakbond verwijt de directie wel al “de salamitechniek” toe te passen.

In België telt de groep Bosch ongeveer 1.300 medewerkers. De belangrijkste locaties bevinden zich in Tienen, Anderlecht en Mechelen. Toen het bedrijf in november aankondigde dat het wereldwijd 5.000 jobs wilde schrappen, liet een woordvoerder weten dat de aankondiging geen gevolgen heeft voor de tewerkstelling in ons land.