Nieuws Mechelen Baanbrekend: éénrichtingsverkeer op Mechelse Vesten

Baanbrekend: éénrichtingsverkeer op Mechelse Vesten

Baanbrekend: éénrichtingsverkeer op Mechelse Vesten

MECHELEN – De voorbije maanden liet Stad Mechelen samen met Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters en het Agentschap Wegen en Verkeer een studie uitvoeren naar de mogelijkheden voor een herinrichting van de Vesten. Die studie resulteerde in een startnota die de invoer van eenrichtingsverkeer op die Vesten als beste scenario naar voren schuift.

Het Mechelse stadsbestuur besliste om vanaf augustus tot december 2022 stapsgewijs het eenrichtingsverkeer in te voeren op zijn stadsring. Alle gemotoriseerd verkeer rijdt vanaf dan in één richting over de buitenste rijstroken. Op de ruimte die daardoor vrijkomt op de binnenste rijstroken worden dubbelrichtingsfietspaden en fietsstraten aangelegd. Er komt een busbaan zodat de bus ongehinderd kan doorrijden. Voetgangers krijgen overal meer plaats. De overige ruimte wordt gebruikt om meer groen aan te planten en plekken te creëren voor spel, sport, ontspanning en ontmoeting.

 

Verkeer dat de binnenkant van de Vesten wil bereiken doet dit via de busbanen, fietsstraten of de parallelwegen. Het doorgaand verkeer maakt vanaf april 2022 gebruik van de tangent. Die zorgt vanaf dan voor een vlotte verbinding tussen de op- en afritten van de E19 en de N15 richting Putte en Heist-op-den-Berg.

Volgens Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers zette Mechelen de afgelopen jaren in op een aangenamere en verkeersveilige binnenstad. “Met het ambitieuze project de Nieuwe Vesten willen we nu ook de Vesten teruggeven aan de Mechelaar. We maken van de Vesten een groene, aantrekkelijke en aangename toegangspoort tot onze stad. Met 2.000 bomen, 5 hectare groen extra, een intelligent mobipunt met onder meer 50 parkeerplaatsen voor deelwagens, 51.000 vierkante meter ontharding; passen de Nieuwe Vesten perfect binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact dat streeft naar meer bomen, deelmobiliteit en ontharding met concrete doelstellingen.”

Midden 2023 start de definitieve vernieuwing van de Vesten. Eind 2029 moeten de volledige Vesten vernieuwd zijn. Burgemeester Alexander Vandersmissen noemt deze werken het einde van een tijdperk. “De Vesten zijn niet langer de harde barrière die de binnenstad inkapselt. Op de Nieuwe Vesten breken we de baan, waar dat mogelijk is, letterlijk open en gaan we ontharden. Kortom, we hertekenen de morfologie van onze stad ingrijpend.”

 

Volgens schepen van Openbare Werken, Natuurontwikkeling en Klimaat, Patrick Princen zijn de Nieuwe Vesten ook een belangrijk klimaatproject. “Dankzij de enorme ruimte die we vrijmaken door te ontharden en vergroenen, zorgen we dat alle Mechelaars en bezoekers kunnen genieten van meer groen en dus ook gezondere en koelere lucht. We verhogen daarnaast de infiltratie van regenwater. Allemaal duurzame klimaatingrepen waarmee we een historisch stukje Mechelen als groene boulevard teruggeven aan de Mechelaar. De Nieuwe Vesten geven onze stad letterlijk zuurstof.”

Schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke noemt de Nieuwe Vesten een Vlaams schoolvoorbeeld van hoe infrastructuur duurzaam verplaatsingsgedrag zal aansturen.
Om iedereen goed te informeren over de Nieuwe Vesten rollen de stad en het Agentschap Wegen en Verkeer een grootschalige informatiecampagne uit. Begin februari krijgen alle inwoners een folder in de bus en er is de website denieuwevesten.be. De informatiecampagne mondt uit in een participatietraject. Mechelaars die daar interesse in hebben, zullen mee kunnen nadenken over zowel de tijdelijke als de definitieve vernieuwing van de Vesten.

 

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.