Nieuws Mechelen Bedrijven en ondernemers in verweer tegen vrachtwagensluizen: “Dit kost ons tijd en dus geld”

Bedrijven en ondernemers in verweer tegen vrachtwagensluizen: “Dit kost ons tijd en dus geld”

Bedrijven en ondernemers in verweer tegen vrachtwagensluizen: “Dit kost ons tijd en dus geld”

MECHELEN – Bedrijven en ondernemers protesteren tegen de vrachtwagensluizen die vanaf 15 juli in de Mechelse deelgemeente Leest operationeel zijn. Want als hun vrachtwagens moeten omrijden, kost dat tijd en dus geld. Om nog te zwijgen van de mogelijke boetes.

De trajectcontroles in de zone 30 in de Mechelse deelgemeente Leest zijn al in mei ingevoerd. De aangekondigde vrachtwagensluizen gaan op 15 juli open. Vrachtwagensluizen werken met een doorrijtijd: is die tijd heel kort, dan weet de stad dat het gaat om doorgaand verkeer. Is er meer tijd tussen de twee meetpunten, dan is het duidelijk dat de vrachtwagenbestuurder kwam laden of lossen. Dat kan bijvoorbeeld bij een bouwwerf, cafés of een supermarkt in het dorp zijn.

Van de ‘doorrijders’ wordt een hit in het camerasysteem opgeslagen en volgt een paar dagen later een GAS-boete in de brievenbus. “Vrachtwagens moeten dus routes volgen via wegen die beter uitgerust zijn om zwaar vervoer te verwerken en industrieterreinen te bereiken”, zeggen ze bij het stadsbestuur.

 

Foto Leo De Nijn

Oplossing voor iedereen

De vrachtwagensluizen baren een dertigtal ondernemers uit Leest veel zorgen. “We vragen een vergunning om wel door Leest te mogen rijden. Op deze manier kunnen we de kortste weg blijven nemen naar onze klanten en leveranciers. Het is hoog tijd dat de stad werk maakt van een circulatieplan voor vrachtwagens. Dat is er wel bij de buurgemeenten Willebroek en Kapelle-op-den-Bos. Dat zou al veel oplossen”, zegt Michel Debroey, zaakvoerder van Powerlimits.

“Voor ons plezier door het dorp rijden doen we niet, wel om onze boterham te verdienen. Ons kilometers ver laten omrijden langs de drukke gewestweg N16 om groenten of andere zaken naar de veiling in Sint-Katelijne-Waver en omgeving te brengen, dat kan toch ook niet”, vindt vrachtwagenchauffeur Giovanni Selleslagh.

Het Mechelse stadsbestuur is niet van zin om de geplande sluizen nog aan te passen of uitzonderingen voor lokale bedrijven te voorzien. Het gaat wel extra signalisatie plaatsen en een gedoogperiode inbouwen vooraleer effectief boetes uit te delen.

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.