Peroxide lekt uit vrachtwagen bij het bedrijf DSV
PUURS - De hulpdiensten zijn dinsdagvoormiddag uitgerukt naar het bedrijf DSV in het Schoonmansveld in Puurs (Puurs-Sint-Amands). Daar lekte een… Lees meer
MECHELEN – Bedrijven en ondernemers protesteren tegen de vrachtwagensluizen die vanaf 15 juli in de Mechelse deelgemeente Leest operationeel zijn. Want als hun vrachtwagens moeten omrijden, kost dat tijd en dus geld. Om nog te zwijgen van de mogelijke boetes.
De trajectcontroles in de zone 30 in de Mechelse deelgemeente Leest zijn al in mei ingevoerd. De aangekondigde vrachtwagensluizen gaan op 15 juli open. Vrachtwagensluizen werken met een doorrijtijd: is die tijd heel kort, dan weet de stad dat het gaat om doorgaand verkeer. Is er meer tijd tussen de twee meetpunten, dan is het duidelijk dat de vrachtwagenbestuurder kwam laden of lossen. Dat kan bijvoorbeeld bij een bouwwerf, cafés of een supermarkt in het dorp zijn.
Van de ‘doorrijders’ wordt een hit in het camerasysteem opgeslagen en volgt een paar dagen later een GAS-boete in de brievenbus. “Vrachtwagens moeten dus routes volgen via wegen die beter uitgerust zijn om zwaar vervoer te verwerken en industrieterreinen te bereiken”, zeggen ze bij het stadsbestuur.
Oplossing voor iedereen
De vrachtwagensluizen baren een dertigtal ondernemers uit Leest veel zorgen. “We vragen een vergunning om wel door Leest te mogen rijden. Op deze manier kunnen we de kortste weg blijven nemen naar onze klanten en leveranciers. Het is hoog tijd dat de stad werk maakt van een circulatieplan voor vrachtwagens. Dat is er wel bij de buurgemeenten Willebroek en Kapelle-op-den-Bos. Dat zou al veel oplossen”, zegt Michel Debroey, zaakvoerder van Powerlimits.
“Voor ons plezier door het dorp rijden doen we niet, wel om onze boterham te verdienen. Ons kilometers ver laten omrijden langs de drukke gewestweg N16 om groenten of andere zaken naar de veiling in Sint-Katelijne-Waver en omgeving te brengen, dat kan toch ook niet”, vindt vrachtwagenchauffeur Giovanni Selleslagh.
Het Mechelse stadsbestuur is niet van zin om de geplande sluizen nog aan te passen of uitzonderingen voor lokale bedrijven te voorzien. Het gaat wel extra signalisatie plaatsen en een gedoogperiode inbouwen vooraleer effectief boetes uit te delen.
PUURS - De hulpdiensten zijn dinsdagvoormiddag uitgerukt naar het bedrijf DSV in het Schoonmansveld in Puurs (Puurs-Sint-Amands). Daar lekte een… Lees meer
In het Antwerpse luchtruim zullen vanaf 2025 de eerste elektrische vliegtuigen opduiken. Luchtvaartgroep FlyingGroup heeft een bestelling van vijftig toestellen geplaatst bij Vertical Aerospace, een pionier in elektrische luchtvaart.… Lees meer
LEEST - Nog deze maand zal de vrachtwagensluis in het dorp van Leest (Mechelen) operationeel zijn. Het stadsbestuur wil het… Lees meer
MECHELEN – Zoals de naam het al laat vermoeden vind je in de nieuwe popup-winkel van Toon Diependaele en Jan… Lees meer
MECHELEN - Boekenoutlet is terug en komt naar Mechelen met een stockverkoop in de Nekkerhal van 25 tot en met… Lees meer
Reageer op dit bericht
Graag een reactie plaatsen op dit bericht? Registreer je dan nu op made-in.be
Heb je al een Made in-account?
Klik dan hier om in te loggen