Josée Pepermans Josée Pepermans. Foto: Ward Bosmans.

Bekende familiezaak ‘Pepermanneke’ sluit na meer dan 60 jaar de deuren

WILLEBROEK - In de loop van dit voorjaar sluit Woondecoratie Pepermans in de Herman Vosstraat definitief de deuren. Het Pepermanneke, zoals de winkel in de volksmond bekend staat, is een familiezaak die al meer dan zestig jaar een begrip is in Willebroek.

Woondecoratie Pepermans wordt in 1960 opgericht door André Pepermans en zijn vrouw Constance. De eenmanszaak heeft als hoofdactiviteit het plaatsen van linoleum, balatum, tapis-plain en traplopers en is in de beginjaren gevestigd in de Gulden Vlieslaan in Willebroek, op een steenworp van waar de huidige winkel gevestigd is. De zaak groeit snel en de broer van Constance wordt in dienst genomen. De bestellingen blijven komen en over heel België wordt er geleverd.

Later komt ook neef Lowieke op zijn 14 jaar mee in de zaak werken. De ruimte in de Gulden Vlieslaan wordt al snel te klein en er wordt een nieuwe winkel gebouwd in de Herman Vosstraat. In 1973 gaat de nieuwe zaak open, in die tijd een van de meest moderne in de regio. Er is nu ook plaats om verf, behangpapier en onderhoudsproducten te verkopen. Ondertussen zijn ook de kinderen en hun partners mee in het bedrijf gestapt.

Woondecoratie Pepermans
Foto: Ward Bosmans.

“Daarvan ben ik vandaag de dag nog de enige die overblijft”, zegt Josée Pepermans (67). “Mijn broer is op pensioen en mijn schoonzus is momenteel in ziekteverlof. Binnenkort zal ik hier vijftig jaar lang in de winkel hebben gestaan. Het wordt een jubileum in mineur, want opvolging is er spijtig genoeg niet. Mijn kinderen hebben een goeie job en zijn in het noorden van de provincie gaan wonen. Alleen kan ik dit ook niet langer volhouden, dus zit er niets anders op dan te stoppen. Ik moet mij nu al alle dagen in zeven stukjes kappen. Ik ben ondertussen begonnen met alle voorbereidingen voor de stopzetting. Een exacte datum kan ik daar nog niet op kleven, maar het zal zeker nog dit voorjaar zijn. Ik krijg veel lieve reacties van onze klanten. Ze vinden het jammer dat we stoppen. Ik ook, maar je moet ook een beetje naar je lichaam luisteren.”