Nieuws Mechelen Bijzaak: éénrichtingsverkeer

Bijzaak: éénrichtingsverkeer

Bijzaak: éénrichtingsverkeer

Op vrijdag sluiten we de week van ‘Made in Mechelen’ af met een eigenzinnige terugblik op de voorbije dagen of een vooruitblik op de komende week. Hoofdzaak of bijzaak, het maakt niet uit.

Nogal wat Mechelaars geloofden eerst hun oren niet toen woensdag de plannen voor de hernieuwing van de Vesten aangekondigd werden. Vlaamse ministers Lydia Peeters en Bart Somers, burgemeester Alexander Vandersmissen en nog een blik Mechelse schepenen… de grote kanonnen werden in stelling gebracht om dit baanbrekend project wereldkundig te maken.

Voor wie het niet gevolgd heeft of niet thuis is in Mechelen… De vesten, dat is de kleine ring rond het stadscentrum van Mechelen. Die ring volgt in grote lijnen het traject waar honderden jaren geleden de stadsomwalling was. De vesten scheiden ook nu nog steeds de binnenstad van de omliggende wijken. Tegenwoordig weliswaar niet meer met een hoge stenen muur maar met een muur van auto’s. Het Mechelse stadsbestuur wil van die vesten een groene boulevard maken rond de stad met meer plaats voor voetgangers en fietsers en met ruimte voor groen en beleving.

Het meest opvallende in de plannen voor de Nieuwe Vesten is ongetwijfeld het feit dat het gemotoriseerd verkeer nog maar in één richting rond de Dijlestad zal kunnen toeren. De rijrichting aan de binnenkant van de kleine ring wordt opgeofferd of – zoals de stad het noemt – teruggegeven aan de Mechelaars. Het viel te verwachten dat nogal wat inwoners dat een vergiftigd geschenk vinden. De mensen die ik er over aansprak de afgelopen dagen hebben grote twijfels. Ze vinden het allemaal oké dat er meer groen komt, maar dat het stadscentrum daardoor wellicht nog moeilijker bereikbaar wordt, dat vinden de meesten een brug te ver.

Toch waren er ook heel wat positieve reacties te horen. Er zijn inwoners die denken dat hun woonst aan de binnenkant van de Nieuwe Vesten een stuk in waarde zal stijgen als er een groen boulevard voor de deur komt. Ook de fietsfanaten zijn enthousiast. Voor tweewielers worden de vesten plots een stuk veiliger en comfortabeler. En, tot mijn verbazing, waren ook de meeste handelaars best wel positief over de plannen. Ook al hebben ze nog heel wat vragen, onder andere rond de bereikbaarheid van hun zaak voor leveringen.

Mocht je je afvragen hoe ik er zelf over denk…
Eerlijk? Ik weet het niet.
Ik heb wel wat vragen bij het éénrichtingsverkeer. Maar dan vooral over het éénrichtingsverkeer bij het uittekenen en bekend maken van de plannen. Oh ja, natuurlijk komen er nog infosessie. En uiteraard krijgen de bewoners inspraak bij de invulling van de openbare ruimte. Maar dat participatietraject komt er wel nadat de plannen van de Nieuwe Vesten al zijn uitgetekend.
Of is dit sinds de coronacrisis, en de bijhorende maatregelen die ons om de haverklap door de strot worden geduwd, het nieuwe normaal.
Ik heb dan toch liever tweerichtingsverkeer, ook al wordt er dan wat meer gebotst.

Reageer op dit bericht

Reacties

Levyn L. 2022-01-16 16:54:09

Ik kan hier niet vrolijk van worden... Ik ben voorstander van meer groen, en het voor voetgangers en fietsers aangenamer te maken. Maar Mechelen is nu al lastig om te bezoeken voor mensen van andere steden. De laatst gedane werken, brachten geen vooruitgang (denk aan het Raghenoplein). Ook hier wordt de idealistische agenda van enkelen doorgeduwd. Men zegt wel "denk mee", en men geeft de illusie van hierover nog een stem of keuze te hebben, maar zoals in het artikel staat, de plannen zijn al gemaakt, en we kunnen alleen de komende jaren toezien naar alle frustratie dat het met zich zal meebrengen.

Gerelateerde berichten

Sector
Onderneming
Personen
Gemeente

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.