made in made in

Bijzaak: En de winnaar is…

Op vrijdag sluiten we de week van ‘Made in Mechelen’ af met een eigenzinnige terugblik op de voorbije dagen of een vooruitblik op de komende week. Hoofdzaak of bijzaak, het maakt niet uit.

Met zo’n titel dacht je ongetwijfeld dat ik het zou hebben over het Eurovisiesongfestival. Niets is minder waar. Dit stukje gaat over een ander thema dat ons allemaal nauw aan het hart ligt: de horeca.
Ik ging namelijk de afgelopen twee weken al enkele terrasjes doen in onze regio. Voor ‘het werk’ weliswaar. Het resultaat daarvan vind je trouwens in ons dossier 'horeca comeback' waar we vijf cafébazen aan het woord laten.

De horeca dus... Terwijl iedereen denkt dat de horecasector de grote winnaar is van de jongste versoepelingen die het overlegcomité aankondigde, heb ik daar toch een andere mening over. Zo kon ik bijvoorbeeld vaststellen dat bijna alle horecazaken die ik ondertussen bezocht, flink geïnvesteerd hebben in terrasverwarmers. Geen overbodige luxe met de temperaturen van de afgelopen weken. De eerste winnaars van de horeca-comeback zijn dus de fabrikanten en verkopers van die toestellen.
Een tweede vaststelling is dat heel wat horeca-uitbaters hun terras uitgebreid hebben om de heropening wat rendabeler te maken. Ze kochten nieuwe terrasmeubelen, parasols en kussens. Met andere woorden ook de leveranciers van terrasmeubilair doen gouden zaken.
Tenslotte zag ik ook partytentjes. Veel partytentjes ! Van die eenvoudige witte die we allemaal in onze tuin hebben staan tot complexe constructies met kadertenten. Net als de terrasverwarmers geen overbodige luxe met dit weer. Ik ben ervan overtuigd dat ondertussen zo wat alle partytentjes uitverkocht zijn.

Conclusie: het is niet de horeca die gouden zaken doet, maar wel de verkopers van verwarmingstoestellen, terrasmeubilair en partytentjes.
Oh ja, en als je toch zou willen weten wie ik denk dat het Eurovisiesongfestival gaat winnen... IJsland.