December 2017 – 2

Bijzaak: Hoedje af voor de horeca

Op vrijdag sluiten we de week van ‘Made in Mechelen’ af met een eigenzinnige terugblik op de voorbije dagen of een vooruitblik op de komende week. Hoofdzaak of bijzaak, het maakt niet uit.

Ondernemers zijn een speciaal ras… Het is mij de afgelopen dagen nog maar eens opgevallen.
Terwijl Voka, de Modeunie, Horeca Vlaanderen en talloze andere sectorfederaties in de media nieuwe steunmaatregelen eisen, slikken hun leden de bittere pil door, stropen ze hun mouwen op en vinden ze zichzelf opnieuw uit.

Ik sta telkens weer versteld van die veerkracht van onze ondernemers. Coronacrisis? Zaak sluiten? Okay, het is wat het is. Ze maken er weinig woorden aan vuil en antwoorden met daden.
Ik bewonder vooral de mensen van de horeca. Nauwelijks enkele uren na de verplichte sluiting stond er bij sommige zaken al een afhaalmenu op hun website. Het leek wel of ze allemaal een plan B in de schuif hadden liggen.

Die vastberadenheid, de snelheid en de efficiëntie van deze ondernemers staat in schril contrast met de manier waarop de coronacrisis, en dan vooral de contact tracing, wordt aangepakt. Uit een antwoord op een parlementaire vraag, eerder deze week, bleek dat in Vlaanderen slechts 25 (!) keer gegevens van klanten werden opgevraagd bij de horeca. Vijfentwintig keer ! En dat terwijl cafébazen en restauranthouders maandenlang nauwgezet duizenden namen, telefoonnummers en mailadressen van bijhielden.

Toen ik dat las verwachtte ik me eerlijk gezegd aan betogingen en protestacties onder de noemer van ‘Horeca lives matter’.  Maar die kwamen er niet… het bleef stil. Nog maar eens een voorbeeld hoe veerkrachtig ondernemers zijn en hoe ze zich als een kameleon aanpassen aan een nieuwe situatie. Hoedje af daarvoor.

Eerlijk? Mij lukt het nog steeds niet om mij aan te passen aan ‘het nieuwe normaal’. Als ik tijdens een interview aan mijn vinger wil likken om makkelijker een blad van mijn notitieboekje om te slaan, gebeurt het regelmatig dat ik aan de binnenkant van mijn mondmasker lik. Vorige week ben ik er zelfs in geslaagd – al is ‘geslaagd’ niet de juiste uitdrukking – om koffie te drinken met mijn mondmasker op.