BMW Belux biedt als eerste eCall op alle nieuwe wagens

ecallBinnen exact twee jaar, tegen 31 maart 2018, verplicht de Europese Commissie de autofabrikanten om elke nieuw verkochte wagen uit te rusten met eCall. Dat is een dienst die automatisch voor een direct contact zorgt met een nooddiensten-contactcenter. Deze eCall dienst moet de responstijd in het platteland tot 50% verkorten en in stedelijk gebied tot 60%. BMW Belux (Bornem) biedt als eerste grote autofabrikant eCall op alle nieuw verkochte wagens.

BMW Belux kondigde eind vorig jaar al aan dat het als eerste grote premium autofabrikant elke nieuw bestelde wagen vanaf oktober al zou uitrusten met de automatische noodoproepdienst eCall. Dat geldt voor de BMW 1 Reeks tot de BMW 7 Reeks, met alle modellen uit het BMW X-gamma, BMWi-gamma en de BMW Z4 inclusief. Bij een eCall-oproep komt de bestuurder automatisch in contact met een contactcenter in zijn eigen taal. Dit contactcenter kent meteen de exacte locatie van de BMW en de rijrichting, snelheid, het aantal inzittenden, metingen van crashsensoren en het aantal airbags die afgegaan zijn.

"eCall zal jaarlijks verschillende mensenlevens redden. Ook zal het leiden tot een beter incident- en verkeersmanagement op onze wegen, en tot nieuwe investeringen in slimme mobiliteitsoplossingen die met de wagen geconnecteerd zijn. Natuurlijk zal dit alles gebeuren met de nodige respect voor de privacy", zegt Peter Van der Perre, directeur van sectororganisatie ITS.be.

BMW maakt gebruik van een onafhankelijk callcenter om de dienst eCall aan te bieden (Third Party Service). Dit zorgt ervoor dat bestuurders van een BMW in elk Europees land direct geholpen worden in hun eigen taal – geen overbodige luxe in geval van nood – en dat de crisiscallcenters van de hulpdiensten niet overbelast worden met overbodige testoproepen.

BMW biedt TPS eCall aan in België sinds 2013. De eerste implementering van deze dienst bij BMW dateert zelfs al van 1999. Wereldwijd zijn reeds zo’n 1,2 miljoen BMW wagens uitgerust met het systeem. In zo’n 50.000 gevallen bood eCall reeds een succesvolle ondersteuning*. In België werden in heel 2015 reeds enkele honderden oproepen vanuit een BMW met eCall doorgestuurd naar de lokale hulpdiensten. Dit gaat dan om zowel automatische oproepen bij ongevallen als manuele oproepen om melding te maken van ongevallen.

*Data van oktober 2015.