Nieuws Mechelen De 4 prioriteiten van de HR-manager na corona

De 4 prioriteiten van de HR-manager na corona

De 4 prioriteiten van de HR-manager na corona

MECHELEN – Elke crisis biedt nieuwe kansen en inzichten. Zolang je er maar de juiste lessen uit trekt. Europees onderzoek van SD Worx bij 3000 bedrijven eind juni 2021 legt de postcoronaprioriteiten bloot van personeelsverantwoordelijken. Wat zijn de trends in België? Volgens Michael Custers en Robin Beens van SD Worx moeten ondernemers vooral op zoek naar een nieuw evenwicht.

  1. War for talent: aantrekken, maar ook motiveren en behouden
    De strijd om talent woedt fel: een op de drie bedrijven is aan het rekruteren. Maar je moet ook het beste uit je bestaande ploeg halen. Daarom is ‘performancemanagement’ topprioriteit. Hoe motiveer je je mensen en laat je hen efficiënt werken, zowel individueel als in teamverband?

    Bedrijven zoeken eenvoud in hun ‘terug naar kantoor’-beleid, maar willen wel rekening houden met voorkeuren en bezorgdheden van hun medewerkers. Wie zijn thuiswerkbeleid duidelijk uitwerkt, kan dit ook benutten om nieuw talent binnen te halen: bij minstens een op drie Belgen staat het in de top drie om te kiezen voor een nieuwe werkgever.

  2. Zoektocht naar externe specialisten en expertise
    De coronacrisis en bijbehorende steunmaatregelen legden nog meer druk op werkgevers om altijd up-to-date te zijn met nieuwe wetgeving. Die complexiteit maakt de loonadministratie niet makkelijker, waardoor het nummer drie is op de prioriteitenlijst. Bij kmo’s staat dit zelfs op de tweede plaats. Alsmaar meer bedrijven willen dan ook hun payroll uitbesteden.
    Sociaaljuridische regelgeving, payroll en hr-procesautomatisering worden het vaakst uitbesteed in ons land. Internationaal zien we hetzelfde beeld.
  3. Omgaan met de complexiteit van reward en loonkosten
    Verloning en loonkosten vervolledigen de Belgische top 5 van outsourcingprojecten. Hoe groter de organisatie, hoe meer interesse om een beroep te doen op een ervaren partner in optimalisering en beheersing van de loonkosten. Voor Belgische bedrijven vanaf 250 werknemers staat het zelfs op nummer 1.
    Als kmo-ondernemer moet je als geen ander je kosten onder controle houden. Innovatie in verloning is hierbij de sleutel en daarvoor bestaat een arsenaal aan instrumenten. Niet per se een bedrijfswagen of maaltijdcheques, maar bv. een gunstige winstpremie of loonbonus bij het behalen van targets.
  4. Hr (mee) aan het stuur bij keuze hr-systemen
    In ons land willen acht op de tien hr-managers zelf hun hr-systemen kiezen. Ze begrijpen dat digitalisering leidt tot nieuwe strategische inzichten. Bovendien willen ze technologie die hun mensen centraal zet. Op deze basis kun je een solide hr-strategie uitbouwen.
    Als kmo-ondernemer heb je op dat vlak een sterke troef in handen: je staat dicht bij je mensen. Door de korte communicatielijnen en contacten met je medewerkers kun je sterke keuzes maken en net die instrumenten inzetten die het verschil maken voor je team.

Reageer op dit bericht

Sector
Onderneming

Gerelateerde berichten

Sector
Onderneming
Gemeente

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.