IMG_6753 Johnny Machiels - Event Masters

De Klare Kijk van Johnny Machiels (Event Masters). “Ik kijk uit naar de roaring twenties”

WILLEBROEK – Voor deze voorlopig laatste aflevering van De Klare Kijk ging ik op bezoek bij Event Masters in Willebroek. Het bedrijf is actief in de zwaarst getroffen sector door de coronacrisis: de evenementensector. Johnny Machiels is een van de drie managing partners van Event Masters. Hij ontvangt ons in het nieuwe gebouw in Willebroek waar ze een half jaar voor de coronacrisis hun intrek namen. De burelen zijn leeg, aan de los- en laadkades staan geen vrachtwagens en op de parking staat slechts één wagen.

Ik vraag het zonder enig leedvermaak… Hoe gaat het met jou en met Event Masters?

Het zou gelogen zijn om te zeggen dat alles goed gaat. Onze afdeling die zakenreizen en buitenlandse congressen organiseert is natuurlijk zoo goed als compleet werkloos. Maar op het vlak van teambuildings zijn we alleszins niet bij de pakken blijven zitten. Op enkele maanden tijd hebben we onszelf gedeeltelijk opnieuw uitgevonden.

De coronacrisis moet voor jullie extra hard aangekomen zijn want Event Masters was nog maar net verhuisd naar een nieuwbouw met twee grote magazijnen in Willebroek.
Ikzelf werk al 23 jaar voor Event Masters. Sinds augustus 2019 zijn we in Willebroek gevestigd. In het nieuwe gebouw werken 38 mensen. Enfin, dat was pre-corona. Nu zijn we nog met 29. Er zijn wel wat medewerkers vertrokken door de coronacrisis. De meeste onder hen hebben zelfs de eventsector verlaten. Het zal een grote uitdaging zijn om na corona weer de goeie mensen te vinden. Voorlopig prijzen wij onszelf nog gelukkig. Bij veel van onze collega’s uit de eventsector zijn heel wat meer mensen vertrokken.

Johnny Machiels, Bert Knuts, Olivier Meyskens zijn de drie managing partners van Event Masters

Toen vorig jaar in maart de eerste lockdown er kwam, denk ik dat er nog veel mensen uit onze sector dachten dat Zoom een soort van Tinder was.

Johnny Machiels – Event Masters

Je zei dat Event Masters niet bij de pakken is blijven zitten op het vlak van teambuildings. Wat hebben jullie dan gedaan?
In de markt van de teambuildings zijn wij een van de weinigen die de transitie hebben gemaakt naar online evenementen. Dat was niet evident als je niet echt thuis bent in die technologie. Als je gewoon bent van touwenparcours hoog in de bomen te gaan doen en je moet dan plots een online teambuilding organiseren… dat zijn twee andere werelden. Je moet mee zijn. Toen vorig jaar in maart de eerste lockdown er kwam, denk ik dat er nog veel mensen uit onze sector dachten dat Zoom een soort van Tinder was. Bovendien kost het veel geld om een online teambuilding te ontwikkelen. Toen we ermee begonnen wisten we zelfs niet of het enige return zou opleveren. We hebben bij Event Masters twee collega’s die zich daar gelukkig helemaal ingegooid hebben. Ondertussen hebben we zestien verschillende concepten voor online teambuildings.

En was er ook een markt voor die online teambuildings?
Eerst zaten we gewoon te wachten op vragen. Vanaf september kwamen de eerste vragen binnen. November was zelfs een, volgens de omstandigheden, goede maand. Maar in december was het een ware overrompeling. Voor de eerste keer in 23 jaar tijd hebben we een stop moeten zetten op de verkoop. We hadden 76 online teambuildings op 18 werkdagen. Ook nu is er nog steeds nood aan teambuildings, maar is de piek wel voorbij. Je merkt dat teams, na al dat thuiswerk, echt nood hebben om met elkaar te connecteren.

Laat ons hopen dat we het Tomorrowland van de online teambuildings worden met ons Global Festival Game.

Johnny Machiels – Event Masters

Jullie lanceerden vorige week ook een nieuw concept, volledig door Event Masters ontwikkeld, het Global Festival Game. Wat houdt dat precies in?
Het idee kwam er toen we vernamen dat Tomorrowland zou opschuiven en dat Rock Werchter dit jaar weer niet zou doorgaan. We wilden die festivalvibe als thema aanbieden. Het element fun is daarbij meer aanwezig dan in de andere online concepten. Je kan het spel spelen vanop je smartphone. Je hebt per team twee rollen. Een iemand is planner en beslist naar welk van de zeven podia zijn team gaat kijken. De anderen volgen hem. De planner moet een aantal antwoorden doorsturen op vragen die zijn teammaats hebben. Dat zijn klassieke vragen over muziek. Per podium zijn er zo een aantal vragen en doe-opdrachten. Dat kan bijvoorbeeld zijn: bouw thuis een tent en stuur daar een foto van door. Je ziet dan mensen in de weer met lakens en bezemstelen. Of neem een foto van jezelf alsof je een kater hebt. Kortom, we proberen alle aspecten van een festival aan bod te laten komen. Laat ons hopen dat we het Tomorrowland van de online teambuildings worden met ons Global Festival Game.

Kan je het Event Masters van een jaar geleden nog vergelijken met het Event Masters van vandaag?
Event Masters is vandaag helemaal anders dan voor corona. Alles is nieuw. Om dat te kunnen doen met een team van 28 personen, met de middelen die we hebben, maakt dat ik toch wel fier ben op de manier waarop we als bedrijf kunnen overleven in deze moeilijke tijden. Ik kijk, samen met veel collega’s, toch uit naar de ‘roaring twenties’ die door velen voorspeld worden zodra de coronacrisis voorbij is.

Heeft de coronacrisis jouw kijk op ondernemen veranderd?
Ik werd ongeveer 13 jaar geleden medevennoot van Event Masters. Dat was in 2008, net toen de economische crisis uitbrak. Ook toen moesten we onszelf opnieuw uitvinden want plots hadden bedrijven geen centen meer om teambuildings of evenementen te organiseren. We zijn toen al begonnen met de ontwikkeling van The Battle of the Tables, een eerste vorm van digitale teambuilding. We hebben daar toen veel in geïnvesteerd. Maar we hebben niemand moeten ontslaan. Ook nu hebben we ons aangepast aan de situatie.

Het is wel jammer dat heel veel mensen de sector ondertussen verlaten hebben. Zeker de technische jobs.

Dat moet toch niet vanzelfsprekend geweest zijn?
Nee, maar het bewijst wel dat je als bedrijf veerkrachtig en flexibel bent. Voor de coronacrisis werden die beide woorden te vaak naar je kop geslingerd, maar in de huidige context zijn het waardevolle begrippen. Al onze collega’s hebben zich achter het bedrijf gezet. We gaan dit wel overleven. We staan er beter voor dan ik had verwacht bij het begin van de crisis.

Hoe groot denk je dat de schade zal zijn in de eventsector?
Ik denk dat dat moeilijk in te schatten is. De belangrijkste parameter wordt de economische relance. Momenteel is er nog de ondersteuning van de overheid. Onze medewerkers worden voor 70% betaald door de Staat. In 2009, bij de economische crisis, was dat niet het geval. Toen moesten we onze plan trekken. Was er nu geen steun geweest dan zou het een ongezien bloedbad zijn. Ik hoop dat een aantal van onze collega’s uit de sector in slaapmodus zijn en terug zullen wakker worden vanaf september. Het is wel jammer dat heel veel mensen de sector ondertussen verlaten hebben. Zeker de technische jobs. Die zullen niet noodzakelijk terugkomen.

Wat gaat er gebeuren als de economische bazooka van de overheid wegvalt?
Geen idee. Ik heb twee meningen… Ofwel gaan we naar de roaring twenties. Dat is mijn optimistische kijk. Ik geloof wel in het feit dat mensen euforisch gaan worden als alles terug normaal is. Ik baseer mij daarvoor op gesprekken die ik had met collega’s uit Israel, Australië en Nieuw-Zeeland waar men al een stuk verder staat.
Maar als ik met het verkeerde been uit bed stap dan heb ik schrik voor de economische realiteit zal zijn als de overheidssteun wegvalt.
Ik kijk alleszins uit naar de roaring twenties.

Wij ook !