Kenny in magazijn

De Klare Kijk van Kenny Van Paesschen van ShopWeDo: “Ik ben zelfs een beetje beschaamd ten opzichte van andere ondernemers”

MECHELEN – Voor deze voorlopig laatste aflevering van de rubriek Klare Kijk gooien we het roer volledig om. De vorige weken kwamen hier topondernemers uit onze regio aan het woord waarbij de coronacrisis een zware impact had op hun bedrijf. Vandaag kan je kennismaken met Kenny Van Paesschen (40) van het Mechelse e-fulfilment bedrijf ShopWeDo en tevens de man achter de webshop Babygoodies. In tegenstelling tot zijn collega's zag Kenny de activiteiten van zijn bedrijf tijdens de coronacrisis maal 2,5 gaan.

“Ik ben zelfs een beetje beschaamd ten opzichte van mijn collega ondernemers die het door de coronacrisis zwaar te verduren hebben”, zegt Kenny Van Paesschen. “En we zijn nog niet verlost van dat virus. Deze week was ik toevallig in Duitsland in de regio waar er een heropflakkering is. Dat bewijst hoe vlug het kan keren. Ik zou het niet opnieuw willen meemaken en heb daarom meteen onze medewerkers gewezen op het feit dat er in ons magazijn voorlopig nog geen sprake kan zijn van een versoepeling van de veiligheidsmaatregelen. Iedereen wordt stilaan een beetje te laks.”

Mag ik zeggen dat corona eigenlijk een zegen was voor ShopWeDo?
Corona heeft voor ons inderdaad het omgekeerde effect gehad dan bij andere bedrijven. Dat is soms zelfs een beetje vervelend. Ik zie regelmatig drama’s terwijl ons bedrijf op twee maanden tijd een sprong van bijna twee jaar heeft gemaakt.

Hoe bedoel je dat concreet?
Als ik naar de plannen kijk die we hadden voor de volgende jaren, dan zullen we die nu in oktober al geïmplementeerd moeten hebben om de groei te kunnen volgen. Het was een hele rare periode. Ik heb twee bedrijven. Op vrijdag 13 maart werd de lockdown ingevoerd. Met Babygoodies produceren we ongeveer 1000 producten per dag. Plots haalden we maar een dagomzet van 25% van onze normale omzet. Dat was even slikken. We dachten ‘shit, wat gebeurt er nu?’

Maar je bent niet bij de pakken blijven zitten?
We hebben dan heel snel beslist om zoveel mogelijk hygiëneproducten in te kopen. We zijn dat dan beginnen verkopen via de webshop van Babygoodies. Dat was nodig want met ons normaal aanbod zijn we gericht op crèches en scholen. En die waren natuurlijk dicht. In de dagen daarna kregen we die producten binnen en een week na de lockdown zaten we al opnieuw aan een omzet van 70%. We konden ook nog een mooie deal maken met Special Things uit Bonheiden die mondmaskers zijn beginnen maken voor ons. Uiteindelijk hebben we de maand nog afgesloten met een groei.

Bij ShopWeDo was het wellicht alle hens aan dek?
Toen bij Babygoodies alles onder controle was, zagen we dat bij de helft van de webwinkels van onze 110 klanten van ShopWeDo, hun business boomde, en bij de andere helft zakte die in elkaar. We zagen het aantal verzonden pakjes al heel vlug maal twee gaan. De dag erna maal drie. En zo ging het maar door. Een van onze grootste klanten is Neuhaus. Het werd stilaan Pasen, maar alle winkels waren dicht. Neuhaus belde mij om te zeggen dat heel het bedrijf op ons rekende om de online verkoop van hun chocolade in goede banen te leiden. We zagen de orders massaal binnen stromen.

Was er capaciteit genoeg om die te verwerken?
Er waren twee dingen. Enerzijds inderdaad de capaciteit die we moesten aanpassen, anderzijds beschouwden wij het ook als onze plicht om onze medewerkers gezond te houden. We hebben dan vanaf dag één elke ochtend en avond een gesprek gehad met al onze personeelsleden om te overleggen wat mogelijk was. We hebben extra premies voorzien – die ze trouwens dubbel en dik verdienen. Dat heeft er voor gezorgd dat, zonder uitzondering, iedere werknemer de hele periode is komen werken.

Was iedereen flexibel genoeg om de toestroom aan orders op te vangen?
Wij werken naast onze 25 vaste medewerkers met veel flexi-arbeiders. Ons personeel wou liever niet met flexi’s werken omdat je zo meer risico loopt op besmettingen. Onze vaste personeelsleden hebben zich dan dubbel geplooid om alles verwerkt te krijgen. Zo hebben we die periode kunnen doorkomen zonder externen. Het aantal pakjes voor Neuhaus gingen echter maal 18. Dat ging om een paar duizend pakjes per dag. Onze limiet was echter 1500 pakjes. We hebben op het industrieterrein Mechelen-Zuid dan alle mogelijke vrije ruimte gehuurd. Ik ben mijn buren daar enorm dankbaar voor. We hebben een mini-magazijn gecreëerd speciaal voor Neuhaus met 20 externe medewerkers. Op een bepaald moment hebben we zelfs tenten op onze parking gezet waar mensen uit de fabriek van Neuhaus een hele dag dozen kwamen plooien. Zo zijn we de Paasperiode doorgekomen zonder dat de klanten er iets van gemerkt hebben. Als ondernemer krijg je daar echt een boost van.

Is die toename in de e-commerce blijvend?
Ik ben een man van de cijfertjes. Ondertussen is alles zich wel wat aan het normaliseren maar uit de cijfers leer ik dat het voor ons toch maal 2,5 zal worden ten opzichte van de periode voor corona. Momenteel is dat nog meer, maar die 2,5 zal blijven. Daar ben ik vrijwel zeker van. Ondertussen hebben we trouwens ook zeven nieuwe vacatures.

Heb je ook veel nieuwe klanten bijgekregen tijdens deze periode?
Enorm. Iedereen voor wie we in het verleden een offerte hadden gemaakt en die nog twijfelden, waren ineens allemaal geïnteresseerd. Ons nieuwe magazijn in Oostende was gelukkig sneller klaar dan voorzien. Op twee maanden tijd zit het al voor 45% vol.

Wat heb je geleerd uit deze periode?
Vooral hoe rekbaar ons bedrijf is en hoe belangrijk onze medewerkers zijn. Ik heb ze honderden keren bedankt. Ik heb zelfs aan onze klanten gevraagd om hen een boodschap te sturen. We hebben live gestreamed zodat onze klanten konden volgen wat ze deden.

Als e-fulfilment bedrijf wil ShopWeDo de logistieke uittocht van Belgische e-commerce projecten stoppen en ze lokaal bedienen. Is dat iets wat dringend nodig is?
Wij zijn een concurrent van de grote Nederlandse en Duitse mastodonten zoals Bol.com en Zalando. Op dat vlak heeft de overheid wel een kans gemist om dat wat meer in de verf te zetten. Ik vrees dat het lokaal winkelen geen issue meer zal zijn als de coronacrisis voorbij is.

Is het in deze tijden survival of the fittest? Of moeten we proberen om zoveel mogelijk bedrijven, ongeacht de sector, te redden?
Of we nu willen of niet, er wordt toch aan de boom geschud. Er is geen enkele steunmaatregel die dat kan voorkomen. Zelfs mét de steunmatregelen zullen alleen de sterksten overleven. Bedrijven die het al moeilijk hadden en niet zo future proof waren, zullen er versneld van tussen vallen. De evenementensector en de horeca moeten we wel blijven steunen. Die hebben ook een maatschappelijke impact.
Het voordeel voor ons eigen bedrijf is dat we nu versneld kunnen gaan investeren en dat er veel goeie mensen beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt.

Wat was het meest creatieve of positieve wat je de afgelopen maanden zag gebeuren?
Er waren heel wat mensen die zich spontaan kwamen aanbieden om te helpen. Ook van de bedrijven hier in het industriepark. Maar vooral de solidariteit tussen ons personeel was ongelooflijk. Mensen draaiden vrijwillig dubbele shifts of bleven tot ’s avonds laat werken.

Ik heb ook heel veel energie geput uit het feit dat bepaalde bedrijven meteen op zoek gingen naar alternatieven. Al die restaurants die take away doen, restaurateurs die zelf eten gingen leveren of Tailormate die al hun activiteiten zagen wegvallen en op korte termijn een revolutionaire desinfecterende kast ‘uitvonden’.

Heeft de coronacrisis ook jouw eigen visie of manier van zaken doen veranderd?
Absoluut. Ik heb geleerd om terug iets meer met mijn medewerkers bezig te zijn. Voor mijzelf vond ik het vooral leuk dat plots mijn agenda leeg was. Alle ruis was weg. Ik heb mij voorgenomen om die nooit meer boordevol te plannen. Ook naar mijn gezin toe wil ik meer tijd maken.
In het bedrijf hebben we geleerd dat je niet altijd tot bij een klant moet rijden. Het lukt ook via Zoom of Skype.

We zagen ook dat alles plots duurzamer werd. Hadden jullie überhaupt tijd om aan duurzaamheid te denken of was het gewoon pompen om niet te verzuipen?
Eigenlijk proberen we altijd duurzaam te werken maar we konden nu net meer doen. We willen trouwens een automatische inpakmachine kopen die de verpakking nog ecologischer en efficiënter zal maken. Alle plastic zal op korte termijn verbannen worden bij ons. Door de coronacrisis komt het gebruik van milieuvriendelijke verpakking nu in een stroomversnelling.
De coronacrisis heeft ons doen inzien hoe sterk de natuur is. Op drie maanden tijd had een groot deel van de natuur zich hersteld. Ik zag zelfs konijnen door mijn straat lopen. Het water werd helder, de lucht werd proper. Als we niet naar de natuur luisteren maakt die ons op korte termijn kapot. We hebben maar één planeet, dat hebben we meer dan ooit beseft.

Hoe ziet de toekomst eruit voor ShopWeDo?
We zijn maal 2,5 gegaan, dus dat betekent dat we nieuwe mensen en meer ruimte nodig hebben. Verder wil ik zo snel mogelijk een efficiënte en duurzame inpaklijn om de druk op onze mensen te verlagen. We gaan wat meer automatiseren. Mijn berekeningen tonen aan dat de eindejaarsperiode mogelijk nog drukker zal worden dan tijdens de lockdown. Daar willen we klaar voor zijn.

Deze reeks met getuigenissen van topondernemers over de coronacrisis, loopt ook in de andere regio’s van Made In. Zo kan je deze week de ‘Klare Kijk’ terugvinden van onder meer Urbain Vandeurzen (VMF Invest), Wouter De Geest (BASF/VOKA), Jan Van Eyck (Groep Van Eyck) en Caroline Van Marcke (Van Marcke).