Deze week ontwarde de Vlaamse regering een grote knoop rond drie dossiers, waarbij elke meerderheidspartij zijn gram moest halen. Minister van Omgeving Jo Brouns (CD&V) kreeg een drinkwaterakkoord, N-VA mag snoeien in het ambtenarenbestand en minister Hans Bonte (Vooruit) pakt uit met energiesteun voor burgers en bedrijven.
Met een pakket van 140 miljoen euro aan maatregelen wil Bonte de Vlaamse afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verder afbouwen en investeren in duurzame energie, tegen een achtergrond van geopolitieke grillen die de prijs van olie en aardgas omhoog stuwen. Van dat bedrag gaat net geen negentien miljoen euro naar acht grootschalige projecten: die bedrijven en publieke gebouwen kunnen ermee investeren in warmtenetten, warmtepompen en recuperatie van restwarmte.
Net als de andere goedgekeurde dossiers van bedrijven, zoals ArcelorMittal, Knauf en Agristo, diende Duvel-Moortgat zelf een kandidatuur in om energiesteun te ontvangen. Dat gebeurde binnen de subsidieronde Groene Warmte, die eind 2025 werd gelanceerd. “In totaal komt er na deze investeringsronde zo’n tien kilometer aan warmtenet bij en wordt 29.000 ton CO2 bespaard, het equivalent van zo’n 10.000 dieselwagens”, weten ze op het kabinet van de minister. Heel wat bedrijven grepen naast een subsidie, maar ook voor dit jaar wordt een nieuwe ronde uitgeschreven.
“We moeten niet alleen gezinnen afhelpen van fossiele brandstoffen, maar zeker ook onze bedrijven en publieke gebouwen. Dat bewijzen de oorlogen van Trump en Poetin ons vandaag eens te meer”, aldus Bonte.