“Een bedrijf dat personeel zoekt, zou ook open moeten communiceren over zijn zwakke punten”

MECHELEN - De zoektocht naar werknemers, hoe pak je dat aan? Het kan geen kwaad om daarvoor hulp van buitenaf te vragen. Dat zegt Jan-Bart Cassimon, vennoot van het recruitment marketing agency Doorstep in Mechelen. "Wij helpen je om de juiste mensen te vinden."

Doorstep is een communicatiekantoor. "We helpen je om de link tussen het bedrijf en kandidaat-werknemers duidelijk te maken", legt Jan-Bart Cassimon uit. "We bepalen samen met het bedrijf de beste strategie om de rekruteringsbehoeften in te vullen."

Doorstep gaat na of de juiste inhoud op de jobsite van het bedrijf staat. "Bedrijven schakelen interne bureaus in om producten in de kijker te zetten. Ze schakelen deze in om de klanten te overtuigen dat product te kopen en om hen uit te leggen hoe het product werkt en waarom het beter is dan dat van de concurrent. Deze marketingbureaus ondersteunen de salesafdeling van het bedrijf, maar wie ondersteunt de hr-afdeling?"

In een tijd van arbeidskrapte kiezen de werknemers bij welke werkgever ze gaan werken. "Het is dus belangrijk dat de werkgever ook daarvoor op de markt gaat staan en toont wat hij te bieden heeft."

Belofte maakt schuld

Doorstep maakt campagnes om de vacatures snel in te vullen. Maar krijgt de sollicitant ook wat in de campagne wordt beloofd? "Daar dragen we zorg voor. We praten ook met de werknemers die al in het bedrijf werken en we nemen hen ook mee in het verhaal dat de werkgever wil brengen. Werkgevers moeten daarin veel duidelijker communiceren. Waarom kiest een kandidaat voor een job bij de Delhaize en verkiest een andere kandidaat eenzelfde job bij de Aldi? Het is belangrijk dat de werkgever klaarheid brengt over de manier van werken, over de waarden waarvoor het bedrijf staat. En uiteraard moet het bedrijf doen wat het belooft, anders is de werknemer na enkele maanden alweer vertrokken."

Open over zwakke punten

Moet een bedrijf ook open zijn over de mindere punten, de redenen waarom sommige kandidaten niet voor dat bedrijf zouden kiezen? Jan-Bart Cassimon is overtuigd dat dit werkt. "Hoe eerlijker, hoe beter. Dan weten de kandidaten meteen of ze voor die job in dat bedrijf geschikt zijn. Het doel is: als een bedrijf zes vacatures heeft, moet het slechts zes sollicitanten spreken en is er met alle zes een klik."

Op de website van Doorstep staat ook een vacature. De jobomschrijving is duidelijk, maar de zwakke punten van het bedrijf - waarom kies je beter niet voor Doorstep? - staan er niet bij. Jan-Bart lacht: "We moeten die website dringend eens onder handen nemen. Nu is het nog te weinig practice what you preach. Ik geef toe dat dit een werkpunt is."

Op de website doorstep.be zijn diverse tips te vinden voor werkgevers die personeel zoeken.